וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולארד, אחריך: מצעד הבכירים הקוראים לשחרור המרגל ממשיך לגדול

10.2.2011 / 13:00

בחודשים האחרונים הולכת וגדלה רשימת הבכירים האמריקאים שקוראים לשחרורו של ג'ונתן פולארד, שכלוא בארה"ב יותר מ-25 שנה. השבוע היה זה סגן הנשיא לשעבר, דן קווייל, שהצטרף לרשימה

סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, דן קוויל, סגר השבוע רשימה של בכירים אמריקאים שיצאו בקריאה פומבית לשחרר את ג'ונתן פולארד, שכלוא בארה"ב מאז 1985 לאחר שנידון למאסר עולם על ריגול למען ישראל. מאז נעצר פולארד, מתנהלת בישראל ובארה"ב מערכה ציבורית ענפה הקוראת לשחרורו, אך קריאתו של קווייל היא האחרונה במגמה מתגברת של בכירים אמריקאים בעבר ובהווה, הקוראים לשחרור האמריקאי היהודי, אחרי 25 שנות מאסר. למרות ששנים רבות הנושא היה נחשב בגדר טאבו בארה"ב ובכירים אמריקאים התבטאו בנושא רק בעילום שם, בחודשים האחרונים נדמה כי הלחץ הציבורי עושה את שלו, הפרות השתיקה הולכות וגוברות, ורצף ההתבטאויות הפומביות והגלויות הקוראות לשחרורו מעיד על שינוי מגמה.

"מצעד הבכירים" התחיל בנובמבר 2010, אז חתמו 39 חברי קונגרס אמריקאים על קריאה לנשיא ארצות הברית ברק אובמה לשחרור פולארד מהכלא. זמן קצר לאחר פרסום 39 החתימות, הצטרף למערכה סגן שר ההגנה לשעבר, לורנס קורב, שבתקופתו נתפס פולארד. קורב הגדיל לעשות וחשף במאמר ב"לוס אנג'לס טיימס" שעונשו של פולארד הוחמר בשל אשמות שווא. בהמשך, קורב אף הגיע לישראל וביקש מראש הממשלה, נתניהו, לקרוא באופן פומבי ורשמי לשחרורו. כך, מעל בימת הכנסת, קרא נתניהו לנשיא אובמה לשחרור פולארד. מאז, הצטרפו למצעד גורמים משמעותיים רבים: התובע הכללי לשעבר מייקל מוקאסי, מזכיר המדינה לשעבר גו'רג' שולץ, היועץ המשפטי של הבית הלבן לשעבר, ברנרד נוסבאום, וראש ה- CIA לשעבר, ג'יימס וולסי. השבוע, כאמור, נוסף לרשימה סגן הנשיא לשעבר, קוויל, שהגדיר את עונשו של פולארד כ"מוגזם באופן קיצוני".

תולים תקוות באובמה

"אנו נמצאים בעיצומו של תהליך הפנמת העובדות בארצות הברית", מסביר עדי גינזבורג, דובר "הוועד להשבת ג'ונתן פולארד הביתה" את פשר מצעד המסנגרים האחרון על פולארד. "במשך שנים רבות ניתן היה להשמיץ את ג'ונתן באין מפריע. כעת, גורמים בכירים ביותר, שבעבר התנגדו לשחרורו ואף הצהירו כי הם מייחלים למותו של ג'ונתן בכלא, מצטרפים באופן חד משמעי לקריאה לשחרורו. נוכחנו לראות כי עיסוק מאסיבי בנושא בתקשורת הישראלית מביא להעלאת העניין בבמות המשמעותיות ביותר בתקשורת האמריקנית. זה מבטא אולי יותר מכל את העובדה שאין אפשרות להצדיק עוד את המשך מאסרו של ג'ונתן בשום אופן".

נראה שעם כל המאמצים והקריאות לשחררו, הממשל האמריקאי לא זז מעמדתו. אתם מבחינים באיזושהי תזוזה בעמדת הממשל?

"נכון לרגע זה התגובה הרשמית של הממשל היא שהם מעיינים בבקשה. לנוכח עמדתם הברורה של גורמי משפט כה בכירים, אין לנו ספק שבמידה והבדיקה תהיה עניינית הרי שהמסקנה תהיה מהירה וברורה ויהונתן יהיה מהר מאוד על המטוס בדרכו הביתה. החשש היחיד מבחינתו הוא מצב שבו יהיו שיקולים פוליטיים ולא ענייניים שיביאו לדחיקת הצדק הצידה. אנחנו רוצים מאוד להאמין שהנשיא אובמה, כמי שאמון על זכויות האדם והאזרח ועל ערכי הצדק של אמריקה, לא יהיה מוכן ללכת בדרך הזאת".

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה

אלון פנקס, קונסול ישראל בניו יורק לשעבר, אופטימי קצת פחות. לדבריו, "מי שפונה היום מטעמו של פולארד הם לא אנשים קלי משקל, אך צריך לזכור שהם 'לשעברים'". כדי שאכן יהיה שינוי במדיניות הממשל האמריקאי, אומר פנקס, צריך שחברי קונגרס ואנשי ממשל בהווה יפנו לאובמה, ויאמרו לו: "אנחנו לא מבקשים זאת משיקולים פוליטיים, לא תמכנו בשחרורו בעבר, אבל עברו 26 שנים והגענו למסקנה שצריך לשחררו". פנקס הוסיף כי "אלה שיוצאים ותומכים בשחרורו שיבורכו. עליהם אנחנו יודעים, אבל אנחנו לא יודעים מי פועלים נגד שחרורו. הם עושים זאת בשקט. אני לא יודע מי, כמה וכמה חזקים אלה שפועלים נגד שחרורו. בסופו של דבר, הנושא מובא לפתחם של הנשיא ושל התובע הכללי. מונחים לפניהם אוסף ניירות של התומכים ובצד השני יש את עמדתם של ראש הסי-איי-אי ומומחי מודיעין, והם עושים את השיקולים, כאשר ברור שבגין עבירות דומות אחרים כבר שוחררו".

הצעד של נתניהו נתן גז למאבק

עם כל הכבוד לכעס האמריקאי על פולארד, בוועד סבורים כי חלק גדול מהאחריות על הימצאותו בכלא מזה רבע מאה רובצת גם על כתפי מדינת ישראל. פולארד, מנתח מודיעין בצי האמריקאי בשנות ה- 80, נחשף למידע מודיעיני בעל חשיבות ביטחונית חשובה למדינת ישראל, שלמרות ההסכמים בין שתי המדינות לא הועבר לישראל. פולארד החליט לעשות מעשה והעביר את המידע, כמובן בניגוד לחוק האמריקאי, לישראל. זאת, באישור הדרגים הפוליטיים והמדיניים הישראליים הבכירים ביותר.

ב-1985, פולארד נעצר והרשויות הישראליות התנערו ממנו. רק ב-1995, הוענקה לפולארד אזרחות ישראלית, ורק כעבור שנתיים הוא הוכר כסוכן ישראלי שפעל בשליחות המדינה. כעת, נתניהו עשה צעד נוסף למען פולארד ופנה פומבית לנשיא ארצות הברית בדרישה לשחרר את ג'ונתן פולארד. לא מן הנמנע שזה הצעד שדירבן בכירים אמריקאים נוספים לקרוא לשחרורו. לדברי שטיינברג, "העובדות והטיעונים שעומדים כעת במרכז הקריאות לשחרורו של יהונתן היו ידועות לממשלות ישראל באופן מלא וודאי כבר לפני 15 שנה ויותר. לצערנו במשך כל השנים הללו לא נעשה דבר על מנת להביא להפסקת העוול. אנו מקווים שלפחות כעת, לאחר שראש הממשלה קרא באופן פומבי ורשמי לשחרורו הוא יעשה כל שביכולתו כדי לוודא שכל גורם ישר והגון בארה"ב יצטרף לבקשה הפשוטה: לשחרר את פולארד עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully