וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערים-עולים משתמשים בסמים פי שניים מילידי הארץ

איילה חננאל

9.2.2011 / 0:02

בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת נחשף כי שיעור המתאבדים בקרב ילדים-עולים גבוה פי שניים מבני-גילם הצברים, וכמעט כל מאושפז רביעי במרכזי בריאות הנפש הוא ילד עולה

נתונים קשים נחשפו אמש (שלישי) בישיבה של וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת, במהלך דיון על מצבם של ילדים ובני נוער שעלו לישראל. ממסמך של מרכז המידע והמחקר של הכנסת עולה כי שליש ממשפחות העולים הן חד-הוריות. עוד נחשף כי רבע מהילדים המאושפזים בבתי חולים לבריאות הנפש – הם עולים וכי שיעור הילדים-עולים המתאבדים גדול פי שניים מבקרב צברים בני גילם.

עו"ד איתן גורני, סמנכ"ל הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול, גילה בדיון כי בעוד שאחוז המשתמשים בסם כלשהו אצל בני הנוער הלומדים עומד על כ-10%, הרי שבקרב נערים עולים הוא מזנק ל16.5%. נוער-עולה גם משתמש פי שניים מנוער יליד ישראל בסמים מסוג חשיש ומריחואנה (11.4% מול 5.6%). צריכת האלכוהול בקרב נוער עולה (60.6%) גדולה בעשרה אחוזים יותר מאשר נוער ישראלי (49.9%).

לדברי גורני, הרשות משקיעה כ-3.5 מיליון שקלים בטיפול בנוער דובר רוסית, וכ-1.5 מיליון שקלים בנוער שעלה מאתיופיה. גורני אף ציין, כי בשנים האחרונות נרשמה עליה באחוזי הנוער העולה מאתיופיה המכור לאלכוהול, וכי ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות, 67% מכלל הנערים יוצאי אתיופיה צרכו אלכוהול ו-43% אחוזים מהם גם השתכרו.

יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון (הליכוד) הזדעזע מהנתונים ואמר כי המדינה חייבת לשנות את סדרי העדיפויות, להשקיע בילדים שנמצאים בשולי החברה ולמנוע מהם להידרדר לתהום שלא יוכלו לצאת ממנה. "כל שקל שיושקע בחינוך, רווחה ותרבות כשהנוער-העולה בבית, בבית-הספר או בקהילה, יחסוך אלף שקלים בשיקום פשיעה או בגמילה", ציין דנון.

ח"כ שלמה מולה (קדימה) התריע כי לכל משרד ממשלתי יש בסיס נתונים והגדרה שונה ל"נוער-עולה", והציע קביעה זהה שתחייב את כל הרשויות הממלכתיות. בדיון גם הועלתה בעיית הוצאת ילדים-בסיכון יוצאי אתיופיה, מבתי הוריהם. עו"ד דנה מכניאן מעמותת "טבקה" הזהירה כי פעמים רבות נעשה ההליך המשפטי ללא תרגום לאמהרית, ובלי שההורים מיוצגים בבית המשפט. יו"ר הוועדה דנון דרש מהנהלת בתי המשפט ומהסנגוריה הציבורית לקיים דיון בתופעה ולחייב תרגום לאמהרית, וייצוג של ההורים ע"י עורך-דין יוצא העדה.

עדכון ראשון: 22:39

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully