וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אמ"ן: אירן יכולה להשיג נשק גרעיני תוך שנה

25.1.2011 / 12:59

האלוף כוכבי התריע בכנסת כי באפשרות אירן להשיג נשק גרעיני בתוך זמן קצר אם תבחר "לשבור את הכלים". לדבריו, גם הכור האזרחי בבושהר יוכל לשמש לייצור נשק להשמדה המונית

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי התייחס היום (שלישי) לאיום הגרעין האירני. במהלך ישיבת של ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, אמר כוכבי כי "בהינתן הנחיה על בסיס הנחיות הקיימות, יוכלו האירנים לסיים תוך שנה עד שנתיים לפתח נשק גרעיני. גם אם ההחלטה של המנהיג תהיה היום. לוח הזמנים הזה לא רלוונטי לפצצה גרעינית שמורכבת על טיל, דבר שייקח יותר זמן. זה עניין של עוד מספר שנים, אבל צריך לקחת בחשבון שהפעלת נשק גרעיני לא חייב להיות רק באמצעות טיל".

כוכבי הוסיף כי "הכור בבושהר אמור להיות מופעל היום. מצד אחד, מדובר בכור לצרכים אזרחיים, ומצד שני יש בהפעלתו ממד סימבולי. יש לקחת בחשבון שבשינויים של תפקוד הכור, למרות הקשיים הטכנולוגיים, ניתן גם מהכור בבושהר להפיק חומר לפצצה".

לדברי כוכבי, "משמעות החלטה של מנהיג אירני לפתוח במרוץ לסיום הפרויקט היא שבירה של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, ובכך הם מסתכנים מול הקהילה הבינלאומית. נכון להיום, בהתחשב במכלול השיקולים של אירן, אין להם כוונה לפרוץ קדימה ולשבור את הכלים ב-2011. זאת בין השאר בשל חוסר היציבות השלטונית של אירן".

ישברו את הכלים?

כוכבי התייחס גם למתקן הגרעיני שהוקם בעיר קום, ואמר כי הוא "ממשיך להיבנות והשנה הוא צפוי להיות מאוכלס בצנטריפוגות. השאלה היא לא מתי תהיה לאירן פצצה, אלא מתי היא תקבל החלטה לשבור את הכלים. כמה זמן מרגע שהמנהיג יקבל את ההחלטה לשבור את הכלים ולהריץ את הצנטריפוגות ל- 90% ומעלה כדי לייצר פצצה".

ראש המוסד היוצא, מאיר דגן, אמר לפני כשבועיים בפני ועדת החוץ והביטחון כי אירן תשיג נשק גרעיני בתוך מספר שנים. לדבריו, "אני לא יודע להעריך באופן מדויק, אבל ההערכה היא שאירן תשיג נשק גרעיני באמצע העשור. אולי יהיה מוקדם יותר ואז זה יהיה בשנת 2014".

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully