וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים מצליחים בפסיכומטרי יותר מהחילונים

מוטי לוי

7.1.2011 / 12:00

יותר ויותר צעירים חרדים מנסים לצאת ללימודים גבוהים, ולמרות המחסור ברקע מוקדם הם משיגים ציונים גבוהים בבחינה הפסיכומטרית. הקושי העיקרי: העדר תמיכה חברתית ולחץ מהבית

מרבית נבחני הפסיכומטרי שונאים את פרק ה"חשיבה המילולית" יותר מכל, כשהם נאלצים להתמודד עם משמעות ביטויים כמו 'הדום' ו'עורבא פרח'. אבל עבור חלק מהנבחנים, זה דווקא החלק הקל והמהנה ביותר בבחינה. במכללה החרדית בגן הטכנולוגי בירושלים נפתחה באחרונה השנה החמישית של לימודי הפסיכומטרי לגברים חרדים בשיתוף עם מכללת EZ way, המתמחה בהתאמת ההכשרה למבחני הפסיכומטרי לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.

יהודה, צעיר חרדי נשוי בן 23, המשתייך לחסידות בעלז בירושלים הוא אחד מ-25 תלמידים שלומדים כעת בקורס חלומו של יהודה הוא להתקבל למסלול חדש לתואר ראשון בתקשורת, שייפתח במכללה החרדית בקרוב. כהכנה למקצוע העתידי התחיל יהודה לכתוב בלוג, לא לפני שקיבל את אישורו של האדמו"ר מבעלז למהלך. "נכנסתי אליו ואמרתי לו שיש לי כעת עבודה לפני הצהריים, ואם אני אלך ללמוד תהיה לי בעיה עכשיו עם פרנסה", מספר יהודה. "הוא תפס לי את היד ואמר לי 'עכשיו תלך ללמוד, יש לך זמן לזה, יש לך רק ילדה אחת, עם כסף כבר תסתדר'".

יהודה וחבריו לספסל הלימודים מתמודדים עם הקושי שבשילוב לימודים ופרנסתה של משפחה שלמה. שלא כמוהו, רבים מחבריו מתמודדים גם עם סביבה לא מפרגנת. שושי שטוב, ראש מנהל רישום ושיווק במכללה החרדית מספרת, ש"יש המון תלמידים שלא רוצים שהוריהם ידעו. הנושא של התמיכה של המשפחה הוא נושא בעייתי". לדבריה, לא רק הפן הדתי עומד מאחורי התנגדות המשפחה. "יש נשים שלא רואות גם כך את בעליהן במשך היום, בגלל שבבוקר הם עובדים או לומדים ב'כולל'", לתוך זה נכנסים הלימודים בקורס הפסיכומטרי הנפרסים על פני כל השבוע ואשר תופסים את כל שעות אחר הצהריים של התלמיד. עם זאת מציינת שטוב, כי במקרים רבים דווקא המשפחה היא זו שסוחפת את התלמיד לצאת וללמוד ותומכת בו לכל אורך הדרך.

אנגלית קשה שפה

אברהם חסידה, רכז מכינות במכללה החרדית, ומי שמלווה כל אחד מהתלמידים בקורס באופן אישי אומר שהתחום הקשה ביותר עבור התלמיד החרדי הוא השפה האנגלית. "מגיעים אלינו תלמידים שלא יודעים ABC. הם לא יודעים צורת אות אנגלית. את כתובת המייל שלהם הם מאייתים לפי האותיות העבריות במקלדת".

עם זאת, גם בתחום זה יש לתלמיד החרדי 'פור' מסוים על פני מקביליו החילוניים. עו"ד אהוד צלטנר, מנכ"ל EZ way ומי שהתנסה בהוראתם של תלמידים חרדים וחילוניים כאחד, מסביר שההכשרה בתחום האנגלית לקראת בחינת הפסיכומטרי מתחלקת לשני חלקים. האחד, שינון מילים באנגלית ותרגומן, והשני, הבנת מילה מתוך ההקשר של המשפט. לדבריו, בשני החלקים הללו לתלמיד החרדי פשוט קל יותר. הוא רגיל לשנן בעל פה חומרים תורניים ובמסגרת לימוד התלמוד הגדוש בטקסטים בשפה הארמית הוא רגיל לנחש את משמעותן של מילים בשפה זו מההקשר הכולל של הטקסט הנלמד.

קורס פסיכומטרי של חברת איזיווי המתקיים במכללה החרדית בירושלים, ינואר 2011. עומר מירון
קורס פסיכומטרי של חברת איזיווי המתקיים במכללה החרדית בירושלים, ינואר 2011/עומר מירון

צלטנר מספר כי עד היום למדו במסגרת הקורסים של החברה שלו לבחינת הפסיכומטרי מעל אלפיים תלמידים חרדיים. למרות נקודת הפתיחה הבעייתי של רובם, הם מגיעים ההישגים מרשימים והממוצע שלהם גבוה ב-80 נקודות מהממוצע הארצי, והוא עומד על 620 נקודות. לדבריו, ישנם גם עשרות תלמידים שהשיגו ציונים של מעל 700. אחד מתלמידיו אף השיג את הציון 731, זאת למרות שאשתו ילדה כמה ימים לפני הבחינה, ואת הסימולציות עשה התלמיד בחדר הסמוך לחדר הלידה.

הכניסה למסלול הלימודי במסגרת קורס הפסיכומטרי מעוררת גם כמה שינויים תודעתיים אצל התלמידים החרדיים. יהודה וכמה מחבריו שהסכימו לשוחח עם וואלה! חדשות טוענים, שיש צורך בחיזוק הוראתם של מקצועות החול בבתי הספר היסודיים החרדיים. "אני לא רואה שום סיבה שבשעתיים בהם לומדים מתימטיקה לא ילמדו אותה כמו שצריך". לדברי כמה מהתלמידים, פסילתם של לימודי הליב"ה על הסף בבתי הספר החרדיים היא טעות. בנקודה זו מעניין לציין כי דווקא עו"ד צלטנר, כאחד מהמדריכים בקורס בעבר, סבור שמבחינה פדגוגית, החרדים מסתדרים היטב גם בלי לימודי הליב"ה. "בישיבות מלמדים אותם איך לחשוב", הוא הסביר.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

"צאו ללמוד"

לאור ניסיונם בהתמודדות עם הסביבה ועם חוסר הידע המקדים, התלמידים החרדיים מגלים פתיחות בנוגע למסגרות לימודיות עבור ילדיהם ויש להם גם המלצה לחברים. "אם ישיבה תיכונית חרדית לא תעמיד את בני במצב שיהיה תלוי מעליו 'אות קלון' אשלח אותו לישיבה כזאת" אמר אחד מהם. תלמיד אחר ממליץ לחבריו החרדיים שלא לחשוש מהסביבה ולצאת ללימודים. "לאחר שאני כבר לומד כאן ואני משווה את ההסתכלות שלי מתוך העולם החרדי על היציאה ללימודים, להסתכלות שלי כעת מספסל הלימודים, אני מבין שהחסמים החברתיים שקיימים לצאת וללמוד הם דמיוניים. כל אחד הוא בעל הבית לעצמו".

קורס פסיכומטרי של חברת איזיווי המתקיים במכללה החרדית בירושלים, ינואר 2011. עומר מירון, עומר מירון
קורס פסיכומטרי של חברת איזיווי המתקיים במכללה החרדית בירושלים, ינואר 2011/עומר מירון, עומר מירון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully