וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההינדים רוצים לשקם את תדמית צלב הקרס

19.1.2005 / 16:32

הסמל, שהפך לשנוא בשל השימוש הנאצי, סימל במקור חיים ומזל טוב. בני דת ההינדו משתמשים בו עד היום, והם חוששים מהצעות החוק לאסור עליו בכל רחבי אירופה

בני דת ההינדו בבריטניה פתחו בקמפיין לשיקום תדמיתו של צלב הקרס, ולהשבת משמעות סמל החיים והמזל הטוב שפעם התלוותה אליו.

צלב הקרס הוא סמל בן 5,000 שנים שבו השתמשו במשך מאות רבות הינדו, בודהיסטים, ובני תרבויות אחרות כדי לסמל מזל טוב. אולם לאחר שהנאצים אימצו אותו דבקה בו המשמעות המוכרת יותר – שנאה, אנטישמיות, אלימות ורצח. בלונדון טיימס דווח כי הקמפיין, שהוכרז היום, נולד לאחר שחברי הפרלמנט האירופי יזמו איסור כלל-יבשתי על השימוש בסמל, בעקבות השערוריה של הנסיך הארי, שצולם כשהוא מחופש לחייל נאצי, כולל צלב קרס על זרועו.

פרנקו פראטיני, נציב האיחוד האירופי לצדק, חופש וביטחון, אמר כי הוא מוכן לשקול איסור כזה. סמלים נאציים, כולל צלב הקרס, אסורים לשימוש בגרמניה.

ההינדו משתמשים בצלב קרס הפונה ימינה (בניגוד לגרסה הנאצית, המסובבת ב-45 מעלות כך שהיא ניצבת על זווית אחת) כקישוט בתכשיטים ובכניסות למבנים כדי להביא מזל טוב, כמו חמסה.

ראמש קלידאי, חבר בפורום ההינדי בבריטניה, מתכנן לערוך סדנאות תמיכה בצלב הקרס בכל מחוז בבריטניה, וסמינר גדול בלונדון. כל חבר פרלמנט יקבל פנייה בדוא"ל וחוברת מידע תופץ בקהילות דתיות ומקומיות.

לדברי קלידאי, "סמל שבו השתמשנו במשך 5,000 שנים עומד כעת להיות מוצא מחוץ לחוק בגלל הקשר נאצי שבו לא היתה לנו כל שליטה. בני ההינדו רוצים להמשיך להשתמש בסמל הזה כחלק מדתם, אולם כעת הם מסתכנים בכך שיכנו אותם נאצים או בהפרת החוק החדש שרוצים להעביר. עלינו לחנך אנשים בנוגע להקקשר ההיסטורי של הסמל, לשימוש השגוי שעשוי בו הנאצים ולחשיבותו לבני ההינדו".

בהופנדרה פאטל, שופט בריטי המשמש גם כראש ארגון הינדי, אמר כי "הינדים רבים עונדים צלבי קרס כפי שנוצרים עונדים צלבים. האם הם יוחרמו כעת, כאילו היו נאצים?"

דובר מועצת הנציגים של יהדות בריטניה, ארגון המתגאה בדו-שיח פורה עם הקהילה ההינדית, אמר כי "אנו מכבדים את רצונו של הפורום ההינדי להחזיר לצלב הקרס את משמעותו המקורית, אולם יש לזכור כי ניאו-נאצים וגזענים מרבים להשתמש בסמל, והם עושים זאת מהסיבות הלא נכונות. זהו נושא רגיש והוא מצריך דו-שיח נוסף".

תולדות צלב הקרס

אחד מצלבי הקרס העתיקים ביותר צויר על מערה בתקופה הפליאוליתית לפני כ-10,000 שנה. צלבי קרס נמצאו על מטבעות וכלי חרס מיוון, סין והודו העתיקות. על פי האגדה, בודהא נהג להשאיר טביעות רגל בצורת צלב הקרס.

המלה האנגלית לצלב קרס, סוואסטיקה (swastika), מקורה בסנסקריט. המלה "סבאסטיקה" בסנסקריט פירושה "להיות בר מזל". פירושה המילולי של המלה היא "לתת לטוב לגבור".

הסמל הפך לפופולרי בגרמניה לאחר שהארכיאולוג המפורסם היינריך שלימאן מצא חפצים רבים שנשאו את הסמל במהלך חפירותיו בטרויה ובמיקנה. הוא קישר את הסמל לעמים האריים, שנדדו מהודו ומרכז אסיה לאירופה לפני כחמשת אלפים שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully