וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: העבודה צריכה לקדם בחירות

3.5.2004 / 12:37

לדברי יו"ר העבודה, במרכז הבחירות צריכה לעמוד תוכנית ההתנתקות. פרס תקף הליכוד: המפלגה הפרה את רצון בוחריה ופועלת נגד דעת הרוב בישראל

יו"ר העבודה, שמעון פרס, אמר הבוקר בפתח ישיבת סיעת העבודה, כי מפלגת העבודה צריכה לרכז את מאמציה בקיום בחירות, שבמרכזן תעמוד תוכנית ההתנתקות מרצועת עזה. פרס אמר כי יש להביא את תוכנית ההתנתקות למשאל עם, ולא להסתפק בהבאתה לכנסת, מאחר שהכנסת אינה משקפת את דעת העם.

"התברר שלאריק שרון אין מנדט בתוך מפלגתו. ועל כן צריך לתת לעם אפשרות להצביע לגופו של עניין", אמר יו"ר העבודה, והוסיף: "מפלגת העבודה צריכה להירתם בכל כוחה כדי לאפשר לעם להביע באופן דמוקרטי את רצון הרוב. אני מציע... שנאחז במחנה המשותף הרחב ביותר שקיים - לפנות את עזה".

פרס תקף את הליכוד בעקבות דחיית תוכנית ההתנתקות במשאל, וטען כי המפלגה הפרה את רצון בוחריה ופועלת נגד דעת הרוב בישראל. "אלה שהצביעו בעבור הליכוד חשבו שהליכוד הולך לכיוון של שלום, לכיוון של ביטחון, לכיוון של הצלת המשק. שום דבר מהדברים האלה לא קרו".

פרס הוסיף כי שליש מהכנסת שנבחר כדי להביא שלום, מייצג כיום סטטוס קוו ומחדל נורא למדינת ישראל. פרס טען עוד כי האחריות לכישלון במשאל ההתנתקות מוטלת על כתפיו של ראש הממשלה, אריאל שרון, כפי שהיה נושא באחריות להצלחה.

לפיד: מתפקדי הליכוד לא יקבעו את גורל המדינה

כתבי "הארץ", גדעון אלון, יאיר אטינגר, נדב שרגאי, מוסיפים:

נציגי סיעות הימין הביעו אמש קורת רוח רבה מהחלטת מתפקדי הליכוד להתנגד לתוכנית ההתנתקות. לעומת זאת בסיעות השמאל מתחו ביקורת על החלטת הליכוד וקראו לראש הממשלה, אריאל שרון, לקיים משאל עם על התוכנית או בחירות כלליות.

יו"ר שינוי, השר יוסף לפיד, אמר כי מתפקדי הליכוד לא יקבעו את גורל המדינה וכי תוצאות המשאל הם עניין פנימי של הליכוד. לדבריו, בקרב כל העם יש רוב גדול בעד תוכנית ההתנתקות וגם בכנסת עשוי להיות רוב. לפיד אמר כי יש להביא את התוכנית לדיון בממשלה. לדבריו, אם ראש הממשלה, אריאל שרון, יוותר על מימוש התוכנית, שינוי תצטרך לשקול את המשך דרכה. לפיד ציין כי קודם שנודעו תוצאות המשאל, אמר לו שרון כי הוא נחוש בדעתו להמשיך בתוכנית.

איתם: המתפקדים רוצים להשאר בימין

תוצאות המשאל התקבלו באיפוק רב בנווה דקלים. בבניין המועצה בהתנחלות התרכזו קומץ אנשים, יחד עם ראשי מועצת יש"ע. אחדים הזילו דמעה ואמרו כי תחושותיהם מעורבות בין עצב ואבל על הפיגוע בציר כיסופים, לבין הניצחון במשאל ההתנתקות.

יו"ר מועצת יש"ע, בנצי ליברמן, אמר: "היום נמנע חורבן של חבל ארץ במדינת ישראל". ליברמן קרא לשיקול דעת הן מצדו של ראש הממשלה והן מצדם של מתנגדי ההינתקות והמתנחלים.

שר התחבורה אביגדור ליברמן אמר ששרון צריך להודות עתה בטעותו ולחזור בו מהתוכנית. מנהיג המפדל, השר אפי איתם, אמר כי מתפקדי הליכוד החליטו שאינם רוצים להתנתק מהימין. גם הוא הביע תקווה שראש הממשלה יתעשת ו"יחזור לעצמו".

ראש המועצה האזורית חוף עזה, אבנר שמעוני, אמר: "אני לא שמח. עברנו אירוע טרגי קשה ביותר. ברור לנו שמחר צריכים להמשיך לעבוד ולהביא את דבר גוש קטיף לעם ישראל כולו. זוהי תחילת הדרך ולא סופה". הפיגוע, העריך שמעוני, השפיע רק באחוזים בודדים על מגמת ההצבעה: "גם כך היינו מנצחים. בשלושה השבועות האחרונים עברנו מדלת לדלת וביקשנו בקשה פשוטה - אל תגרשו אותנו מביתנו. מן ההגינות שראש הממשלה יירד עכשיו מהתוכנית הזו".

יו"ר ש"ס, ח"כ אלי ישי, אמר כי הוא מברך על תוצאות המשאל, משום שזו גם היתה עמדתו של הרב עובדיה יוסף.

שריד: רק הליכוד לא יכול

ח"כ יוסי שריד (יחד) סבור שעל שרון להתפטר. "הגולם קם על יוצרו. בניגוד למה שרבים בשמאל נהגו לומר ש'רק הליכוד יכול' התברר ש'רק הליכוד לא יכול'. כמעט 40 שנה בנה שרון גולם, ואח"כ ציפה שהגולם הזה יעשה את דברו בכל מקרה, והוא לא עשה". לדבריו, "מיעוט של מתנחלים ותומכיהם קיבלו החלטה נגד רוב מכריע בציבור".

יו"ר סיעת יחד, ח"כ זהבה גלאון, קראה להתפטרות שרון ולבחירות חדשות. "שרון התנתק היום מהליכוד. שיילך הביתה מי שלא מקבל אפילו את תמיכת מפלגתו. במצב שנוצר צריך לפזר את הכנסת, ללכת לבחירות ולשנות את המפה הפוליטית", אמרה. גלאון הודיעה כי תעלה להצבעה את הצעת החוק לפיזור הכנסת.

ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד) אמר כי "המבוי הסתום שנוצר בעקבות תוצאות המשאל מחייב כניסה רצינית למו"מ עם הפלסטינים", וקרא לשרון להתפטר אם לא יעשה כן. הוא קרא למדינות העולם הערבי ואירופה "לנצל את חלון ההזדמנויות שנוצר כדי לצאת ביוזמה פוליטית, על פי חלטות האו"ם, ולהפסיק לשחק את משחק הצופים מהצד".

ח"כ אחמד טיבי סבור ש"הימין הסהרורי שולט במדינה ומוביל את האזור לעימות מתמשך ועתיד קודר", ואמר שהליכוד "הפך להיות מפלגת קצה רדיקלית". הוא קרא לנשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, לבטל את התחייבויותיו לשרון ביחס לפליטים וההתנחלויות.

ח"כ טאלב א-סנע אמר שהתוצאות מוכיחות כי "ראש הממשלה שבוי בידי המתנחלים", וכי מכאן ואילך לא יוכל למשול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully