וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בסך הכל הייתי שליט נוקשה"

רויטרס

14.12.2003 / 18:39

כך אמר הרודן המודח לחברי המועצה הזמנית בעיראק שנפגשו עימו לאחר שנלכד. מקורות בעיראק טוענים שאיראן סייעה ללכידת סדאם

מושל עיראק מטעם ארה"ב, פול ברמר, קיים בצהריים מסיבת עיתונאים בבגדד, בה הודיע רשמית על מעצרו של נשיא עיראק לשעבר, סדאם חוסיין. "סדאם בידינו", אמר ברמר לקול תשואות הקהל. "זהו יום היסטורי לעם בעיראק. כעת הזמן להביט בעתיד. העתיד של עיראק מעולם לא היה מבטיח יותר. הרודן נעצר. הכלכלה מתקדמת, קיים סיכוי לממשלה ריבונית תוך כמה חודשים. המעצר הוא הזדמנות חשובה לחברי המשטר הקודם להפסיק את התנגדותם. בואו צאו ברוח של פיוס, והצטרפו לאזרחים במשימה שיקום המדינה... זה הזמן לכל העיראקים לבנות עיראק דמוקרטית, משגשגת החיה בשלום עם שכנותיה".

מפקד הכוחות האמריקאים בעיראק, הגנרל ריקרדו סנשז, תיאר במסיבת העיתונאים את לכידתו של הרודן. לדבריו, סדאם נעצר ללא התנגדות בבית חווה מבודד בתיכרית. יחד עימו נעצרו שני עיראקים נוספים, שזהותם לא נמסרה. סנשז מסר כי סדאם משתף פעולה עם חוקריו. הגנרל סיפר כי המבצע למעצרו של חוסיין, שנקרא "שחר אדום", בוצע בתום חודשים רבים של איסוף מודיעין וניתוח מידע מחקירות. "בשעה 20:15 קיבלנו מידע מודיעיני לגבי מקום הימצאו של סדאם בשני אתרים אפשריים", סיפר הגנרל. "משימת הכוחות היתה ללכוד או להרוג את סדאם". לדבריו, בפעולה השתתפו מספר יחידות מיוחדות בליווי סיוע אווירי.

סנשז הוסיף כי סדאם לעולם לא ישוב לעמדה של כוח בה יוכל להעניש או לפגוע בעם העיראקי. "מדובר ברגע קריטי בניסיוננו להביא שקט לעיראק", אמר הגנרל. "אנחנו מצפים כי ההתקפות לא ייפסקו לחלוטין".

במהלך מסיבת העיתונאים הוצגה קלטת בו נראה חייל אמריקאי בודק את פניו של סדאם חוסיין. השליט לשעבר נראה בצילומים כשהוא מזוקן, פרוע ומבולבל. אחרי מעצרו גילחו את זקנו ונטלו מפיו דגימות די.אן.איי.

חברי המועצה הזמנית השלטת בעיראק נלקחו למקום בו מוחזק הנשיא המודח וקיימו עימו פגישה שעות ספורות לאחר מעצרו. חבר המועצה אדנאן פקאצ'י סיפר לאחר הפגישה כי סדאם נראה עייף ומבולבל, אך סירב להביע חרטה על מעשיו. "הוא ניסה להצדיק את מעשיו בתקופת שלטונו ואמר כי בסך הכל היה 'שליט נוקשה'", אמר פקאצ'י, שכיהן כשר החוץ בממשל העיראקי עד שנת 1968, בה תפס סדאם את השלטון.

גורמים בממשל האמריקאי מסרו כי סגן ראש ממשלת עיראק לשעבר, טארק עזיז, המוחזק בידי ארה"ב כשבעה חודשים, סייע לאשר כי מדובר בסדאם חוסיין. ב"הארץ" דווח, כי מקורות כורדיים טענו היום כי ארה"ב הסתייעה בתפיסה במידע שהגיע מאיראן ומהארגונים הכורדיים.

סדאם יועמד למשפט בעיראק

המועצה הזמנית בעיראק פרסמה הודעה רשמית, בה הודיעה "לעם העיראקי ולעולם כולו שהבוקר סדאם נעצר וכעת הוא מוחזק תחת אבטחה כבדה. הוא נעצר במאמצים משותפים של העם העיראקי בכורדיסטן ושל כוחות הקואליציה". בהודעה נמסר כי סדאם "עטה זקן מזוייף, ובדיקות מעבדה אימתו את זהותו ללא כל ספק. בהזדמנות זו מברכת מועצת השלטון את העם העיראקי ואת האנושות על הניצחון הגדול הזה".

על פי דיווחים ברשתות האמריקאיות, כוחות מיוחדים עקבו אחרי סדאם במהלך הימים האחרונים והיו קרובים ללכוד אותו מספר פעמים ולבסוף איתרו אותו מסתתר במרתף כשהוא מחופש.

חבר מועצת השלטון, אחמד שלעבי, התחייב כי סדאם יועמד למשפט צדק בעיראק על פשעיו נגד העם העיראקי. בשבוע שעבר הוקם בית משפט מיוחד בבגדד כדי לשפוט את סדאם ועוזריו על פשעיהם. בית המשפט נערך בזמנו לאפשרות לשפוט את סדאם חוסיין שלא בפניו.

רשת הלוויין הערבית אל-ערבייה דיווחה כי מאז פרסום הידיעה על לכידת סדאם, החלו הפגנות שמחה של עיראקים בבגדד ובעיר קירקוק בצפון המדינה. לפני כמה שבועות נפוצו שמועות על תפיסת סגנו של סדאם, עיזאת איבראהים א-דורי, שהתגלו לבסוף כלא נכונות. גם אז היו הכורדים המקור למידע. ארה"ב הציעה פרס בסך 25 מיליון דולר על ראשו של סדאם חוסיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully