וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון ביקש מפרץ לדחות השביתה

3.11.2003 / 0:02

מוקדם יותר דחה יו"ר ההסתדרות הצעה דומה של שר האוצר: לא נענה לשליפות מהמותן. נתניהו: הסיבה היחידה לשביתה - רצון הוועדים לשפר כוחם כמונופולים

ראש הממשלה, אריאל שרון, קרא אמש להסתדרות לדחות את השביתה ב-48 שעות, עד לשובו לארץ מביקורו במוסקבה. בקול ישראל דווח כי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי, נפגש הלילה עם יו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, בניסיון למנוע את השביתה שאמורה להיפתח הבוקר.

מוקדם יותר דחה פרץ הצעה דומה של שר האוצר, בנימין נתניהו, שקרא להסתדרות לדחות את השביתה ב-48 שעות כדי לאפשר קיום משא ומתן רצוף בין הצדדים. פרץ אמר כי לא יענה "להצעות בדרך של שליפה מהמותן, כפי ששר האוצר נוהג. אנו עוסקים בנושאים מאד רציניים ומבקשים פסק זמן של שישה חודשים, שבתוכו נטפל בכל הנושאים השנויים במחלוקת, בכל השאלות הפתוחות. נכון לרגע זה ציבור העובדים יוצא למאבק להגן על הפנסיה והזכויות שלו, ואין שינוי".

פרץ, שנפגש בבית ההסתדרות בתל אביב עם ראשי הוועדים הגדולים במשק, אמר: "אנחנו מתכוונים ללכת אל העם נחושים בלי שום כוונה להתפשר... אנחנו נאמר לשר האוצר: אפשר לרמות אותנו רק פעם אחת, לא פעם אחר פעם אחר פעם". יו"ר ההסתדרות קרא לראש הממשלה להתערב במשבר.

נתניהו, שכינס אמש מסיבת עיתונאים בירושלים, קרא להסתדרות "לבטל את השביתה המיותרת" אותה הגדיר: "התעללות חסרת רחמים ב-6.5 מיליון אזרחי מדינת ישראל". נתניהו הבהיר כי "כולם יודעים שאין סיבה לשביתה - זה משחק מכור", לדבריו, הסיבה האמיתית לשביתה אינה קרנות הפנסיה אלא רצונה של ההסתדרות "לשפר את כוח השררה שלה" ורצון הוועדים לשמר את כוחם באמצעות מונופולים. הוא הבהיר כי פתיחת הנמלים, שווקי החשמל, המים והדלק לשוק הגלובלי, לה מתנגדת ההסתדרות, רק "תיטיב עם אזרחי ישראל".

נתניהו הוסיף כי "ההסתדרות הגיעה לשיא - אלופת העולם בשביתות". הוא אמר כי היא הביאה את ישראל בשנות ה-90 ל"הישג מפוקפק": המקום הראשון בעולם במספר ימי השביתה - פי 4 ימי שביתה מאיטליה ופי 13 מבריטניה. במהלך מסיבת העיתונאים תקף נתניהו את ההסתדרות וטען כי "אין להם בעיה לגרום סבל לקשישים, ילדים והגרוע מכל - לגרום לפיטורים של אלפי עובדים חלשים". הוא הוסיף שהממשלה תנקוט בכל האמצעים האפשריים למנוע את השביתה, כולל הוצאת צווי ריתוק לעובדים.

הממשלה אישרה צווי חירום לעובדים החיוניים

הממשלה אישרה אתמול פה אחד במשאל טלפוני שנערך בין השרים, להוציא צווי חירום להפעלת השירותים החיוניים במקרה של שביתה. תקנות החירום יחולו בין היתר על שירותי עבודה חיוניים כגון: חברת החשמל, מקורות, בזק, בתי הזיקוק לנפט, תשתיות נפט ואנרגיה, התעשיה הצבאית, חברת אל על, רשות שדות התעופה, רשות הנמלים והרכבות, המוסד לביטוח לאומי ומערכת הבריאות.

ראש הממשלה שרון הורה על עריכת המשאל דקות אחדות לפני המראתו למוסקבה. גם בשביתה הקודמת הוצאו צווי חירום להפעלת השירותים החיוניים. מן ההסתדרות נמסר כי השביתה תיפתח בכל מקרה בשעה 06:00 בבוקר. במידה ויתקבלו צווי מניעה, תקיים ההסתדרות התייעצות משפטית ותורה לעובדים מתי עליהם לחזור לעבודה.

אתמול בצהריים עתרו לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים התאחדות התעשיינים, רשות הנמלים, רשות שדות התעופה, רכבת ישראל ואיגוד הבנקים, נגד השביתה. בית הדין דן אמש בעתירה. האוצר הודיע לבית הדין על נכונותו להמשיך במו"מ עד להצבעה על חוק ההסדרים בכנסת, ביום רביעי.

קבוצת תעשיינים ובכירי המשק נפגשו אתמול אחר הצהריים עם פרץ, והציגו בפניו הצעת פשרה בניסיון למנוע את פרוץ השביתה במשק. על פי ההצעה, יכריז הצדדים על ארבעה חודשי בוררות במהלכם ייפתרו הנושאים שבמחלוקת, כולל המחלוקת העיקרית הנוגעת לקרנות הפנסיה. אם לא יצליחו הצדדים להגיע להסכמה, יוקם מנגנון בוררות מכריע, באמצעות גורם שיוסכם הן על ידי ההסתדרות והן על ידי משרד האוצר.

הפגישה נערכה ביוזמת איש העסקים בני גאון. המשתתפים בפגישה מסרו ל"גלובס" כי פרץ התייחס להצעה בחיוב, ומסר כי ימתין לתשובת נתניהו. לדברי המשתתפים, הוא רמז כי יקבל את ההצעה אם היא תתקבל על ידי האוצר. אנשי העסקים העלו את ההצעה גם בפני שר האוצר והם ממתינים לתשובתו. באוצר טוענים כי "להצעה אין סיכוי. האוצר לא יסכים לעכב את ההחלטה על קרנות הפנסיה ולו לזמן קצר. מדובר בהצעה שאינה של תעשיינים ואנשי משק, אלא של מי שרוצים לתמוך בפרץ והצעתם זהה להצעת ההסתדרות, רק בלוח זמנים שונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully