וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סאו הוכיח שהוא היה ראוי לתפקיד": הפספוס של מ"מ המפכ"ל

28.11.2015 / 6:30

ניצב בנצי סאו הוא הגיבור הטרגי של המרוץ למפכ"לות, ובעיני רבים במשטרה דווקא הוא נאלץ לשלם את המחיר על פרשיות המין בארגון והרצח במצעד הגאווה. "אם המצב הביטחוני היה מסלים לפני החלטת ארדן על מינוי המפכ"ל, סאו היה ממונה". כעת, מסתמן כי יפרוש

עריכה: ניר חן

31 ביולי 2015. ממלא מקום המפכ"ל, ניצב בנצי סאו, יוצא בשעות הקטנות של הלילה ממטה מחוז ירושלים. פניו נפולות, נבוכות מעט, כשהוא מלווה בשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן. ארשת הפנים של ניצב בנצי סאו לא מסתירה את דאגתו הכנה בנוגע למה שהתרחש באותו יום, במה שנחשב לאחד המחדלים הקשים בשנים האחרונות שקרו במשטרה. עליו לקבל את פניהם של עיתונאים רבים שהגיעו לקבל את המידע הראשוני בנוגע למסע הדקירות הרצחני של ישי שליסל במהלך מצעד הגאווה בירושלים, שגרם לרציחתה של שירה בנקי ז"ל.

באותו יום המשטרה לא השכילה למנוע משליסל להגיע למצעד הגאווה ולבצע את זממו, אותו תכנן 10 שנים, במהלך שהותו ארוך השנים בכלא, לאחר שריצה מאסר בעקבות אותם אישומים בדיוק: ניסיון לרצח במהלך מצעד הגאווה. גם הפרסום חמש שעות לפני מסע הדקירות בוואלה! NEWS לא עזר למשטרה להתעורר ולעקוב אחר האיש המסוכן הזה. באותו הערב כבר היה ברור: בנצי סאו, שגם השר ארדן ראה אותו כמועמד מוביל לכס המפכ"לות, איבד את הסיכוי וגרם לשר לצאת להרפתקה מחוץ לשורות המשטרה. אז הגיעה פארסת מינוי גל הירש ואינתיפאדת האבנים בה סאו התנהל בצורה מעוררת כבוד, שרשרת האירועים שהביאה לכהונה ארוכה מאוד כממלא מקום המפכ"ל, תסתיים ביום שלישי הקרוב ותחתום באופן בלתי רשמי כהונה בת 38 שנה במשטרה.

"אם אירועי אינתיפאדת האבנים היו מתרחשת לפני החלטתו של השר ארדן על מינוי המפכ"ל, אין לי ספק שבנצי סאו היה מקבל את תפקיד המפכ"ל", אומרים בסביבתו. "הוא הוכיח שאין שנייה למשטרה כשמדובר בהתמודדות מול גל הטרור". בעיני רבים ממקורביו במשטרה, סאו בן ה-56 הוא הגיבור הטרגי בכל הקשור למרוץ האחרון למפכ"לות.

כעת מסתמן כי ניצב סאו יפרוש מהמשטרה. השבוע הוא נפגש עם המפכ"ל הנכנס, רוני אלשיך והודיע כי בכוונתו לעזוב את המשטרה לאחר תקופת החפיפה בין השניים. מועד הסיום הרשמי של סאו נקבע לאחד בינואר. אז - אם לא תחול תפנית דרמטית - הוא יתלה את המדים.

ניצב בנצי סאו לביתו של אפרים ברכה, מודיעין. יולי 2015. יותם רונן
ניצב בנצי סאו לביתו של אפרים ברכה, מודיעין. יולי 2015/יותם רונן

הבחירות לכנסת הנוכחית הוכרזו רגע לפני שהשר הקודם אהרונוביץ' התכוון להכריז על סאו כמפכ"ל הבא, הרכבת הממשלה התארכה ותחילה היה זה יריב לוין שמונה לשר לביטחון הפנים. זמן הלימוד של מחליפו בתפקיד ארדן בתפקיד הוביל את סאו לסיטואציה בלתי אפשרית. עם כניסתו של רוני אלשיך ללשכת המפכ"ל במטה הארצי בירושלים, יסיים סאו קדנציה של ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, או יותר נכון, מפכ"ל המשטרה בפועל במשך ארבעה חודשים שלמים.

הקדנציה של סאו החלה לאחר שחרף בקשות חוזרות ונשנות של ארדן מהמפכ"ל הקודם, יוחנן דנינו, להישאר בתפקידו שבועות ספורים, נתקלו בביטול. סאו, שקיווה מאוד להיות מפכ"ל המשטרה הבא, קיבל על עצמו את התפקיד הלא מתגמל: לשמש כמפקד המשטרה באופן זמני.

"הוא ממשיך קדימה, לא מסתכל אחורה", אמרו מקורביו, כאשר החל לשמש כממלא מקום מפכ"ל המשטרה. וכך היה. סאו קיווה כי במקביל לכהונתו "מכל הלב" כממלא מקום מפכ"ל, תישקל מועמדותו בכובד ראש על ידי השר. הוא לא שיער כי דווקא מידע מודיעיני גלוי על שחרורו של שליסל, שהגיע למשטרה בדיוק ביום שהוא נכנס לתפקיד ממלא מקום המפכ"ל, יחד עם ה"חפיפניקיות" שהפגין צוות הבדיקה לכשל, יגרמו לארדן להסיק שיש למנות למפכ"ל אדם מחוץ לשורות המשטרה. "זהו אירוע שמעורר שאלות לא פשוטות על הנסיבות לפני המקרה, שהובילו לכך שהתאפשר לאותו אדם מתועב לבצע שוב את המעשה".

במשך חודש שלם נאלץ בנצי סאו להדוף ביקורת קשה על מחדל מצעד הגאווה. וכך, בשלהי אוקטובר, כחודש לאחר כהונתו כממלא מקום המפכ"ל, זימן ארדן את הקצין המג"בניק ללשכתו. "אני מעריך את עבודתך, אבל החלטתי ללכת על מפכ"ל מבחוץ, אשמח אם תישאר בתפקיד". תגובתו של סאו השיב, "אני מודה לך, אבל אני מעדיף לפרוש מהמשטרה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
פיגוע דקירה ברחוב יפו, ירושלים. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
אינתיפאדת הדקירות הבליטה את מקצועיותם של השוטרים הפועלים בשטח/נועם מושקוביץ

לאחר זמן קצר, כשהתעוררה ביקורת קשה על מינויו של גל הירש למפכ"ל המשטרה עקב ה"שלדים בארון", התחושה השתנתה. "הוא הרגיש סוג של עלבון, או אפשר להגיד מנוצל", מספר מקורב לסאו, "אבל אחר כך התעשת, כי כבר החלו לצוץ ביקורות מצד המשפחות השכולות על גל הירש, עוד לפני חיקור הדין שלו". לאחר התגובה המדודה של מועמד נוסף למפכ"לות, ניצב יורם הלוי, כי הוא נשאר בתפקיד, הוציא סאו הודעה נוספת: "אני נשאר במשטרה, ומסייע למפכ"ל הנכנס בתפקידו".

נקודת המפנה בקרב מקבלי ההחלטות באשר ליחס לו זכה ועדיין זוכה סאו החלה בערב ראש השנה, בין ה-13 ל-14 בספטמבר. באותו הלילה עשה את דרכו אלכסנדר לבלוביץ' לביתו בשכונת ארמון הנציב. מספר נערים משכונת צור באהר במזרח ירושלים יידו אבנים לכיוון רכבו והביאו למותו של לבלוביץ'. האירוע המכונן הזה פתח את מה שמכונה בימים אלו "אינתיפאדת הדקירות". כשבוע לאחר מכן, כבר החלו פיגועים קשים ברחבי ירושלים. מי שנקרא אל הדגל, בהיעדר מפכ"ל, הוא בנצי סאו, כאשר במקביל, למרות ששמו של הירש ירד מן הפרק, המשיך ארדן לדבוק בעמדתו לחפש מועמד מבחוץ. "בנצי היה בשטח, כיבה את כל השריפות שהיו במשטרה ולא חשב בכלל על אפשרות שיהיה המפכ"ל", אומרים בסביבתו. "הוא ידע שמה שחשוב זה השוטרים בשטח והרגעת המצב".

גלעד ארדן בזירת הפיגוע בירושלים. אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
הגדיל את כמות קליעי ה"רוגר" במשטרה. ארדן/נועם מושקוביץ
"העמידה האיתנה של השוטרים מכל רחבי הארץ מול גל הטרור, ובעיקר ירידה משמעותית בכמות הנפגעים בירושלים, הביאה למצב שבנצי סאו הפך לאחת הדמויות המרכזיות שהביאו להחזרת תחושת הביטחון בירושלים"

עם התגברות גל הטרור בירושלים, הורה בנצי סאו, בהנחייתו של השר ארדן, על הצבת אלפי שוטרים בירושלים. 3,500 שוטרים, לא כולל פלוגות מילואים של משמר הגבול, הוזרמו לירושלים, כדי לתת מענה אבטחתי הולם. הוא פעל לראשונה על הוצאת המוראביטון והמוראביטאת, מהר הבית, זאת לאחר השר ארדן פעל בתוך הממשלה והביא לכך שהמהלך יצא לפועל. נוסף על כך, סאו הכניס לשימוש מקלעי "רוגר", לכוחות משמר הגבול ופעל להוצאת הפלג הצפוני מחוץ לחוק. "כאשר השר ארדן הבין שאין מספיק מקלעי "רוגר" לשימוש כוחות המשטרה, הוא דרש להגדיל את המאגר הקיים על מנת למגר את הפרות הסדר", אמר גורם המעורה בפרטים.

"יש תחושה מאוד גדולה בציבור שנפגע הביטחון בירושלים", אמר סאו. "תגברנו את הכוח המשימתי בירושלים". וכך היה. תקופת ה"אח הגדול" בכל הקשור לשקיפות בפיגועים, כאשר כל דקירה וכל נטרול מחבל בשער שכם או במרכז העיר מתועד על ידי מצלמות אבטחה באיכות גבוהה, הוכיחו כי שוטרי היס"מ, שוטרי משמר הגבול וכלל השוטרים שהוצבו בעיר עושים את עבודתם בצורה המקצועית ביותר.

"העמידה האיתנה של השוטרים מכל רחבי הארץ מול גל הטרור, ובעיקר ירידה משמעותית בכמות הנפגעים בירושלים, תוך הדיפתם לחברון, הביאה למצב שבנצי סאו הפך לאחת הדמויות המרכזיות שהביאו להחזרת תחושת הביטחון בירושלים", אומר גורם המכיר את סאו. "הוא הפך לגיבור של ממש של האינתיפאדה הנוכחית. בעיקר לאור העובדה שבעבר שימש כמפקד מג"ב ירושלים, האחריות על השמירה על ירושלים כמפקד המשטרה הוכיחה את עצמה".

ממלא מקום המפכ"ל בנצי סאו בזירת פיגוע הדקירה ברחוב יפו, ירושלים. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
ימשיך במשטרה כסמפכ"ל? בינתיים הוא שומר את התשובה לעצמו. סאו/נועם מושקוביץ
"סאו הוכיח שבניגוד לקודמו בתפקיד, הוא עושה את עבודתו באופן צנוע ביותר, ללא פוליטיקות מיותרות, אלא בעיקר נמצא בשטח לטובת השוטרים, שאוהבים אותו ומעריכים אותו מאוד"

סאו פקד מדי יום את רחובות ירושלים יחד עם שוטריו, ביצע סיורים, סקירות של מפקדיו ועשה כל שביכולתו על מנת לוודא שלא חסר דבר לכוחות. "אני נרגש מאוד ממפגשים עם אזרחי מדינת ישראל. בין אם בשטח, בין אם באופן פרונטלי", אמר סאו לא פעם. "אני מקבל עשרות תמונות של אזרחים שמגיעים לתחנות המשטרה כדי להביע תמיכה בשוטרים ולחלוק איתם את הערכה. זה לא קורה רק בירושלים, גם במקומות אחרים. אמון הציבור במשטרת ישראל נמצא במקום מאוד גבוה ואני חייב תודה לאזרחי מדינת ישראל".

הדגש על אמון הציבור היה אחת הסיבות המרכזיות בגללן החליט השר ארדן לחפש מפכ"ל מחוץ למשטרה. שרשרת פרשיות מביכות, ביניהן פרשיות מין קשות שפקדו את המשטרה, הביאו למצב במסגרתו אמון הציבור בארגון היה בשפל. "בנצי, בתקופה קצרה מאוד, הוכיח שהוא היה ראוי מאוד לתפקיד", אומר קצין בכיר במשטרה. "הוא הוכיח שבניגוד לקודמו בתפקיד, הוא עושה את עבודתו באופן צנוע ביותר, ללא פוליטיקות מיותרות, אלא בעיקר נמצא בשטח לטובת השוטרים, שאוהבים אותו ומעריכים אותו מאוד".

בימים אלו שוקל סאו את דרכו במשטרה. הוא נשאל, פעם אחר פעם, האם הוא ימשיך. תשובתו צנועה, "זה ביני לבין עצמי". מקורביו מעריכים כי סאו לא צפוי למשוך במשטרה יותר מחודשים ספורים בלבד, בעיקר כדי לתת לרוני אלשיך את ימי החסד והחפיפה הדרושה לאדם שמגיע מחוץ לשורות המשטרה. "התכניות של ארדן ורוני אלשיך הן להעצים את הסגנים במשטרה", מוסיף גורם אחר. "לתת לסמפכ"ל סמכויות בפן החקירתי, ולראש מטה החדש תפקידים בפן המנהלתי. אז אנחנו שואלים, איפה עומד התפקיד של המפכ"ל במקרה הזה? מקווה שבסוף השילוב הזה יעבוד, אבל בנצי לא ראה את עצמו כמי שנאלץ לספוג עלבונות פעם אחר פעם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully