וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמפיין להחרמת אל על: מטיסה קופים לניסויים

תמר נהרי

26.9.2002 / 14:36

האגודה נגד ניסויים בבעלי חיים תפנה לנוסעים, תחלק עלונים ותקיים משמרות מחאה מול משרדי חברת התעופה הלאומית; הפעילים: תמורת בצע כסף, חרצה אל על את גורלם של אלפי קופים למוות

קמפיין חדש קורא להחרים את חברת התעופה הלאומית "אל על" בשל הודעתה כי תמשיך להטיס קופים לניסויים במעבדות בחו"ל. הקמפיין, שמובילה האגודה נגד ניסויים בבעלי חיים, כולל חלוקה מסיבית של עלונים הקוראים להחרים את אל על, משמרות מחאה מול משרדיה בתל אביב, ופניה ישירה לנוסעים.

הקופים מוטסים באופן סדיר באמצעות מטוסי אל על, מחוות מזור לגידול קופים לניסויים למעבדות ניסויים במדינות שונות בעולם. העלונים שמחלקת האגודה נגד ניסויים בבעלי חיים פונים לציבור בבקשה לשגר מכתבי מחאה לחברה. לטענתם, "תמורת בצע כסף, חרצה אל על את גורלם של אלפי קופים, ולמעשה דנה אותם למוות. זכרו קופים טסים אל על – אנחנו לא טסים".

דובר אל על הסתפק השבוע בתגובה לקונית, לפיה "כפי שנמסר בעבר, חברת אל על קבעה מדיניות לפיה מגבלות על הטסת מטענים הן רק אלה הקבועות בחקיקה, בתקנות ובהוראות הגופים המוסמכים. לאל על אין הסמכות למנוע הטסת מטענים על רקע של אי הסכמה, אם יש כזו, לכוונות ולרצונות השולח".

אל על הבטיחה להפסיק

תחילתה של הפרשה בהודעה של חברת אל על מנובמבר 1999, ולפיה תפסיק להטיס קופים לניסויים בינואר 2000. זאת, בעקבות לחץ ציבורי שהופעל עליה וחרם בינלאומי של חברות תעופה על הטסת קופים לניסויים, שכולל יותר ממאה חברות תעופה.

בעקבות הודעת אל על פנתה חוות מזור לבית המשפט, בדרישה כי יחייב את חברת התעופה הלאומית להמשיך ולהטיס את הקופים. בתביעה נטען, כי מטוסי אל על הם האמצעי היחידי לייצוא קופים העומד לרשות החווה, והחלטת החברה תגרום לסגירת שערי החווה. צו מניעה זמני הוצא נגד יישום ההחלטה, ומאז לא הפסיקה אל על להטיס את קופי החווה.

בתחילת יוני השנה אמור היה להיערך דיון מכריע בנושא בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בהשתתפות האגודה נגד ניסויים שהצטרפה כמשיבה במשפט. ואולם, שישה ימים לפני פתיחת הדיון, הודיעה אל על כי שינתה את עמדתה העקרונית, וכי היא מוכנה מעתה להטיס קופים לניסויים. המשפט בוטל, הודעת אל על קיבלה מעמד של פסק דין, והיא מצדה המשיכה למעשה להטיס קופים כתמיד. אגודות בעלי החיים האשימו את החברה ב"תרגיל מסריח", שכל מטרתו היתה להרוויח זמן ושם טוב, בשעה שהטילו ספק באמינות הודעתה המקורית של החברה לפיה תפסיק בייצוא הקופים.

החוק מאפשר פעולת החווה

יותר מאלף קופים נמצאים דרך קבע במתקני חוות מזור, הנחשבת לאחת החוות היחידות במדינות המערב העוסקת בייצוא קופים למדינות זרות. במהלך השנה האחרונה התגייס גם השר לאיכות הסביבה, צחי הנגבי, לניסיונות לסגור את חוות מזור. עד כה נכשלו הניסיונות, משום שבעלי החווה השיגו את כל הרשיונות הנדרשים, והחוק במדינת ישראל מאפשר את פעולתה.

חוות מזור, שהוקמה לפני יותר מעשור ליד מושב מזור שבשרון, נחשבת לאחד מיעדי המאבק המרכזיים של אגודות בעלי החיים בארץ. בחומר הסברה שמפרסמות האגודות מצוטט מחקר שנערך במקום על ידי דוקטורנטית באוניברסיטת תל אביב. לפי המחקר, מופרדים במקום גורי הקופים באכזריות מהוריהם בגיל חצי שנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully