וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצעה הפלסטינית המתוקנת: דיון על נמל רק בעוד חודש

סוכנות הידיעות "סאווה" פרסמה את העמדה הפלסטינית להסכם ההסדרה, ממנו עולה שהדרישה להסרת המצור בעינה, אם כי "תחת הסכם משותף". חודש אחרי הפסקת האש יתחדשו המגעים ואז גם יוחזרו גופות החיילים

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: גדי וינסטוק

המו"מ להסדרה - העמדה הפלסטינית: סוכנות הידיעות הפלסטינית "סאווה" פרסמה הבוקר (שני) את רשימת התיקונים שהציגה המשלחת הפלסטינית בתגובה למסמך היוזמה המצרי להפסקת אש בין ישראל וחמאס, ממנה עולה כי הדרישה המרכזית היא הסרת המצור, וכי הדבר ייעשה בהסכמה בין הצדדים.

להלן הסעיפים כפי שפורסמו:

1. ישראל תפסיק את האש מהיבשה, מהים ומהאוויר (נגד הרצועה), והיא גם תחדול את החדירות (לתחומה) ואת תקיפת האנשים בעזה.

2. הצד הפלסטיני יפסיק את הירי לעבר ישראל, ויפסיק לירות רקטות מכל הסוגים, ובנוסף לכך ייחדל מההתקפות על הגבול.

3. המעברים בין ישראל ועזה ייפתחו, וייסתיים הסגר על עזה. תתאפשר תנועת אנשים וסחורות, ותותר העברת חומרי בניה בין הגדה המערבית לעזה ולהיפך, לשיקום הרצועה. זאת, על פי ההסכמים בין ישראל והפלסטינים.

4. השלטונות הישראלים יתאמו עם הפלסטינים את העניינים הכלכליים הקשורים בעזה, ואת העברת הכספים לדרגים השונים.

5. יבוטל אזור החיץ (300 מטרים מהגדר בו אסור לפלסטינים לשהות) בצפונה ובמזרחה של הרצועה.

6. יורחב אזור הדיג לפלסטינים ל-12 מייל ימי.

7. ישוקמו התשתיות הבסיסיות שהושמדו בעזה (חשמל, מים, ביוב, כבישים וכו') כדי לאפשר תנאים בסיסיים לתושבים. תינתן תמיכה רפואית דחופה לפצועים ויתאפשר טיפול מחוץ לרצועה במקרים דחופים. יוכנס סיוע הומניטרי ותרופות, וייבנו מתקנים שיסייעו לבצע זאת.

8. (יינתנו) הקלות בנוגע להכנסת חומרי בנייה לשיקום הרצועה לפי תוכנית זמנית מוגדרת, על מנת להשיב את הפליטים לבתיהם - זאת לפי הסכמים בין הצדדים.

9. (תינתן) תמיכה של מצרים באמצעות סיוע הומניטרי והכנסת כסף הדרוש לשיקום עזה, זאת לפי התוכנית הזמנית המוגדרת.

ילד נע בין חורבות בתים – מרכז העיר עזה, 17 באוגוסט 2014. רויטרס
דגל פלסטין וילד מתרוצץ על חורבות ברצועת עזה/רויטרס

10. ביטול הנהלים שישראל קבעה בגדה המערבית אחרי התאריך ב-12 ביוני 2014 (חטיפת שלושת הנערים), בהם שחרור האסירים (שנעצרו), במיוחד חברי המועצה המחוקקת (מטעם חמאס), ושחרור הפעימה הרביעית של האסירים (עליהם הוסכם במו"מ).

11. חזרה לחיים נורמליים ברצועת עזה והשלמת השיחות הלא-ישירות בין שני הצדדים בקהיר בתוך חודש מקבלת ההסכם. לאחר מכן יושלם הליך חילופי האסירים והחזרת שתי הגופות (של החיילים הישראלים סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול) בין הצדדים.

12. הפעלה מחדש של שדה התעופה בעזה והנמל ימי, לפי הפרוטוקול בין ישראל לפלסטינים. הדיונים ייערכו בין השלטונות הישראליים והפלסטיניים חודש לאחר ההסכם.

13. מצרים קוראת לשני הצדדים לקיים את ההבנות החל מהשעה 24:01 ב-14 באוגוסט 2014 (עת הארכת הפסקת האש הקודמת).

חמאס. AP
"סוגיית הנשק של ההתנגדות על השולחן". פעילי ועדות ההתנגדות בעזה/AP

חרף העמדה הזו, שמסמנת פרשת מה בעמדה הפלסטינית, הניסיון להגיע להסכם הסדרה בעזה לא הוליד עד כה פריצת דרך משמעותית, פחות מ-16 שעות לתום הפסקת האש – ונדמה שהצדדים מתבצרים בעמדותיהם ועסוקים בחילופי האשמות. סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי המשלחת הישראלית לקהיר "החזירה את העניינים לנקודת המוצא", כך לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית "צפא".

בחשבון הפייסבוק שלו כתב אמש בכיר חמאס כי הפסקת האש לקראת סיום וכי היא "לא תחודש בפעם השלישית". אבו מרזוק תלה את האחריות לתקיעת המו"מ על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלדבריו דחה את מסמך הפשרה המצרי. עוד אמר כי "נתניהו שרוי בסתירות פנימיות". לטענתו – המשלחת הפלסטינית סיימה את ההתייעצויות בנוגע למסמך המצרי, והיום היא תיפגש עם המתווך המצרי כדי להציג את עמדתה הסופית בנוגע אליו.

אחד מבכירי חמאס בגדה, חוסאם בדראן, הדגיש כי ארגונו אינו מעוניין בהארכת הפסקת האש עם ישראל מבלי להשיג "הישג ממשי", כך פורסם באתר המזוהה עם חמאס א-ריסאלה. לדבריו, המשלחת הפלסטינית איתנה ומאוחדת בעמדתה - והיא מכחישה את השמועות סביב חילוקי דעות בנוגע להצעה המצרית האחרונה.

חרף הדרישה הישראלית המקורית לפירוז הרצועה, בדראן טען כי "סוגיית הנשק של ההתנגדות" נמצאת על שולחן המשא ומתן והוא הדגיש כי נושא זה אינו בר-מיקוח.

בהכנת הידיעה השתתף אמיר גדלוביץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully