לוחמי היחידה לפעילות תת-ימית של חיל הים פיתחו הומור שחור על איסוף כלי-טיס בלתי-מאוישים של חיל האוויר, שהתרסקו בשנה האחרונה בלב ים. המשימה שלהם היא להציל את חלקי כלי הטיס מהים, שגליו היו גבוהים מאוד היום, בזמן התרסקות המל"ט מול פלמחים. המשימה בוצעה בהצלחה בשל המיומנות שפותחה, אך כשמתעניינים בנושא בקרב אנשי חיל האוויר, הנושא לא מעורר גיחוך ולו לשנייה אחת. לא כשמדובר בכלי טיס מסוג "הרמס 450", תוצרת חברת אלביט, אחד מ"סוסי העבודה" של צה"ל באיסוף מודיעין.
כלי טיס בלתי מאויש של צה"ל התרסק מול פלמחים
זו לא הפעם הראשונה שמפעילי ה"הרמס 450" נאלצו לצפות בהתרסקותו. המקרה הראשון התרחש בחודש אוקטובר 2012, כשתקלה חמורה אילצה את המפעילים להנחית אותו בשטח פתוח בצפון, ולכלי הטיס נגרם נזק משמעותי. בחודש יולי התרסק הכלי הלא-מאויש בגבול מצרים, והיום בצהריים התקבל דיווח מחיל האוויר על האירוע השלישי, ובו התרסק במרחק שני קילומטרים מחופי פלמחים. רצף האירועים מעלה שאלות נוקבות לא רק על אופן הפעלתו, אלא על התחזוקה שקודמת להפעלת כלי הטיס המתוחכם, ובעיקר מעלה את התהייה אם בוצעו שינויים בהתאם לתקלות.
"הרמס 450" שודרג לפני מספר חודשים באמצעות מנוע מסוג W, המוגדר כמנוע רחב יותר ובעל הספק גבוה יותר מקודמו, שעדיין מתפקד בכלי טיס נוספים מאותו סוג שנמצאים בשירות חיל האוויר. בחברת אלביט סרבו להגיב לאירוע והפנו את השאלות לדובר צה"ל, ואף סרבו להתייחס לשאלה האם המל"ט הנוכחי נשא את המנוע החדש או שמא הוא בעל המנוע הישן. כך או כך, עיני ועדת החקירה שמונתה הערב יתמקדו בתהליך האחזקה שנמצא כולו בידי חיל האוויר. ללא ספק מדובר בפגיעה במעמדם היוקרתי של המתחזקים, שכן חיל האוויר ידוע בסטנדרטים הגבוהים ביותר בעולם ברמת התחזוקה של כלי הטיס שלו.
צה"ל מכוון את עתידו לעולם המל"טים המתפתח, בין היתר בזכות המוחות המבריקים בישראל שהצליחו להפוך את המדינה למעצמת מל"טים בינלאומית. אלא שכל אירוע כזה מעורר אחריו גל של שאלות בקרב הצרכנים ברחבי העולם, ולכן יגבר הלחץ לאתר את מקור הסיבה כמה שיותר מהר. מנגד, יש להדגיש שככל שהמשימות והיקף העומס על כלי הטיס של חיל האוויר נמצאים במגמת עלייה, כך בהתאמה עולה גם רמת השחיקה שלהם. ובעתיד, כמו שהוא נראה כעת, הלחץ יגבר כדי להעלות את התפוקה.
כלי הטיס שנמצא במרכז הלחימה בטרור
כלי הטיס המדובר יכול לשאת עד 150 קילוגרמים וגובה הטיסה המבצעי שלו הוא 18 אלף רגל. מעבר לכך ש"הרמס 450" הוא כלי טיס טקטי מתקדם שהשלים תהליך רישוי וזכה במספר טיסה אזרחית, הוא קודם כל כלי הטיס הבלתי-מאויש שנמצא במרכז הפעילות המבצעית של צה"ל במשימות ביטחון שוטף ולחימה בטרור. הוא מסוגל לשהות באוויר במשך 20 שעות, ובמלחמת לבנון השנייה השתתף במספר רב של גיחות שהוכיחו את יכולותיו בפעולה רציפה, לאורך זמן, ובתנאי פעולה קשים, תוך הפגנת יעילות רבה והשגת היעדים. כעת נותר לראות אם יוקרתו תיפגע בשל רצף ההתרסקות, ואם אלה אכן יימשכו.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כלי טיס בלתי-מאויש של חיל האוויר התרסק היום בשעות הצהריים בים. הכלי נאסף בידי כוחות חילוץ והנושא נמצא בתחקיר".