וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח תאיר ראדה: ראיות חדשות ישנו הרשעת זדורוב?

גלעד גרוסמן

18.3.2013 / 9:37

בית המשפט העליון הורה להשיב את התיק למחוזי, כדי לבחון ראיות חדשות - במרכזן חוות דעת שסותרת את הטענה שטביעת רגלו של זדורוב, שנידון למאסר עולם, נמצאה בשלולית הדם

צילום: עומר מירון, ערן גילווארג; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

התפתחות משמעותית במשפטו של רומן זדורוב, שהורשע ברצח הנערה תאיר ראדה: בית המשפט העליון הורה אתמול (ראשון) לבית המשפט המחוזי בנצרת לדון מחדש בחלק מהראיות החדשות שביקשו פרקליטיו של זדורוב להציג. משמעות ההחלטה היא כי התיק חוזר כעת לבית המשפט המחוזי, שיבחן האם הראיות החדשות מצדיקות את שינוי הכרעת הדין.

תאיר ראדה, רפרודוקציה. ג'יני
נרצחה בגיל 13, בתא שירותים בבית ספרה. תאיר ראדה/ג'יני

תאיר ראדה נרצחה ב-6 בדצמבר 2006 בתא שירותים בבית ספרה, "נופי גולן", שבקצרין, בהיותה בת 13 בלבד. זדורוב, פועל בניין שעבד בבית הספר באותה העת, הורשע ברצח ב-14 בספטמבר 2010 ונידון למאסר עולם. לפני כארבעה חודשים הגישו עורכי דינו של זדורוב, ד"ר אלקנה לייסט ואיתי הרמלין מהסנגוריה הציבורית, בקשה להציג ראיות חדשות במשפט. הם ביקשו להציג חוות דעת שחיבר מומחה אמריקני בנוגע לראיה המדעית המרכזית בתיק - טביעת הנעל של זדורוב בדמה של ראדה; חוות דעת של מומחית לרפואה משפטית שקובעת כי אין זה סביר שראדה נחתכה בפניה באמצעות סכין יפנית, כלי הרצח שאותו תיאר זדורוב בהודאותיו; עדות של אדם שטען כי בת זוגו בעת הרצח התוודתה בפניו ביום כי היא הרוצחת; וכן מקבץ ידיעות מעיתונים מהתקופה, שלטענת ההגנה מלמדות על כך שחלק מהפרטים שבית המשפט המחוזי התייחס אליהם כאל פרטים מוכמנים פורסמו עוד לפני מעצרו של זדורוב.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
רומן זדורוב בערעור בבית המשפט העליון, מרץ 2013. יואב דודקביץ'
הראיות החדשות ישנו את גזר דינו? זדורוב/יואב דודקביץ'

הראיה המרכזית החדשה היא חוות דעתו של המומחה האמריקני, מהמובילים בעולם, בנוגע לטביעת הרגל, שעומדת בסתירה לחוות דעתו של מומחה מטעם משטרת ישראל, הנחשב למומחה בעל שם עולמי, לפיה אכן מדובר בטביעת הנעל של זדורוב ובנעל ייחודית אשר כלל אינה נמכרת בארץ. הפרקליטות התנגדה לבקשה, בטענה כי הראיות החדשות, גם אם יתקבלו, לא יובילו לזיכוי של זדורוב. לטענת הפרקליטות, את מרבית הראיות ניתן היה להגיש כבר במהלך המשפט. ביחס לטביעת הנעל אמרו בפרקליטות כי הטענה כי בכוחה של חוות דעתו של המומחה האמריקני להפוך את פסק הדין היא מוגזמת, לאור העובדה שהכרעת הדין נשענה על ראיות נוספות.

"מדובר בראיות מהותיות שמצדיקות הליך חריג"

בהחלטה כתבה השופטת עדנה ארבל כי הרשעתו של זדורוב התבססה על ההודאות שמסר בפני מדובב משטרתי, בפני חוקריו במשטרה ובעת שחזור הרצח. היא הוסיפה שעדותו של זדורוב בבית המשפט, לאחר שחזר בו מהודאתו, "נמצאה רצופת שקרים, מניפולציות וסתירות מהותיות".עם זאת, שופטי העליון הגיעו למסקנה כי יש להחזיר את התיק למחוזי, כדי שההרכב שהרשיע את זדורוב ישמע את חוות דעתו של המומחה האמריקני בנוגע לטביעת הנעל ואת וחוות דעתה של המומחית הישראלית בנוגע לכלי הרצח. "בית המשפט יבחן את השפעתן של ראיות אלה על מארג הראיות הכולל ועל תוצאת פסק הדין", כתבה השופט ארבל.

היא הוסיפה ש"הראיות העוסקות בטביעות הנעל, כלי הרצח והחבלות בראשה של המנוחה נוגעות לסוגיות מרכזיות בהכרעת הדין - סוגיות אובייקטיביות שבמומחיות - ועשויות הן לשפוך אור על מסכת הראיות שבתיק זה. על פני הדברים ומבלי לטעת מסמרות בעניין, התרשמנו כי מדובר בראיות מהותיות ובעלות משקל סגולי המצדיק נקיטה בהליך החריג של גביית ראיות נוספות בשלב הערעור והחזרת התיק לערכאה הדיונית. שוכנענו בנסיבות המקרה שלפנינו כי שורת הצדק מחייבת את הבאתן של ראיות אלה".

יצוין כי אחד משופטי ההרכב שהרשיע את זדורוב הלך לעולמו מאז, ולכן יהיה צורך למנות להרכב שופט חדש אשר לא שמע את התיק. ולכן, ייתכן שיעבור זמן מה עד שהמחוזי יישמע את הראיות. "בהתחשב בהתארכות ההליכים בתיק זה והזמן הרב שחלף ממועד הרצח, יש לקוות כי שמיעת הראיות תחל במהירות האפשרית", כתבה ארבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully