וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלונה: שוטר ירה באקדח הלם בעציר כבול ולוקה בנפשו

2.1.2013 / 17:58

השוטר הפעיל את הכלי הפורק חשמל על הצעיר כשלצדו שני שוטרים, ולמרות שהעצור האזוק לא היה מסוכן וחשש להיפגע. סנגורו: "שימוש לא מוצדק". המשטרה: "נמנעה פגיעה בו ובאחרים"

חשמל בחדר החקירות: שוטר סיור ממחוז תל אביב ירה באקדח הלם בעצור בתחנת המשטרה בבת ים, בעת שהעצור, הלוקה בנפשו, כבר היה אזוק והתחבא מאחורי חוקרת באחד מחדרי התחנה, כי חשש מפני הירי. נגד השוטר הוגשה תלונה למחלקה לחקירות שוטרים, לפיה חרג לכאורה מנהלי השימוש בטייזר, והתנהגותו באירוע הייתה "ברוטלית ונעדרת כל שיקול דעת ומידתיות". במשטרת מחוז תל אביב טענו מנגד כי "מתחקור האירוע עולה שהחשוד היווה סכנה לעצמו ולסובבים אותו, ולכן השימוש בטייזר נעשה כדי למנוע את הפגיעה בעצמו ובאחרים".

האירוע המדובר התרחש באמצע חודש נובמבר האחרון. סמוך לשעה שש בערב, במהלך סיור שגרתי שערך השוטר יחד עם שוטרת נוספת ברחוב סוקולוב בחולון, ניגש א', תושב חולון בשנות ה-20 לחייו, לחלון הניידת של השניים וביקש מהם לקחת אותו לתחנה, כשהוא מציין בפניהם כי "יש לי מידע אודות משפחות פשע". השוטרים, אשר הבחינו כי מדובר באדם הלוקה בנפשו, התעלמו ממנו והמשיכו בנסיעה. א' החל לרוץ אחרי הניידת, תוך שהוא קורא לעבר השוטרים קריאות גנאי, ואף דפק על חלון הניידת.

אילוסטרציה. ShutterStock
השוטר ירה באקדח הטייזר בתוך חדר סגור בתחנת המשטרה, כשא' אזוק וסביבו שלושה שוטרים/ShutterStock

בשלב הזה פתחה השוטרת את דלת הניידת ותפסה את א'. במקביל יצא גם השוטר מהמכונית, התקרב לא' והצמיד לגופו את מכשיר הטייזר, שחרר את הנצרה, אך לא ירה. בשלב זה התחנן א' בפני השוטר שלא יירה ואף הושיט את ידיו כלפי השוטר, על מנת שיוכל לאזוק אותן. לאחר שנאזק, כשידיו מאחורי גבו, הוכנס א' לניידת ונלקח לתחנת המשטרה בבת ים.

בהגיעם לתחנה ולאחר שפתח השוטר את דלת הניידת וא' יצא ממנה, הבחין השוטר כי מכשיר האייפון שלו נעלם. אז, כך על פי התלונה, החל השוטר להאשים את א' העצור בהיעלמות המכשיר, ואיים עליו כי ישתמש נגדו באקדח ההלם. בשלב זה, בעת שהשוטר היה עסוק בחיפוש המכשיר, חמק א' וברח לתוך התחנה, עקב החשש כי השוטר יפעיל את האקדח.

הטייזר - "כשאין בידי השוטר דרך פחות פוגענית"

במהלך מנוסתו נכנס א' לאחד מחדרי החקירות, שם ישבו באותה שעה עצור וחוקרת, ומאחוריה התחבא א'. במזכר המסכם את האירוע כתבה החוקרת: "היום בעת שחקרתי את העצור... במשרדי התפרץ לחדר בריצה העצור... כשהוא צורח ששוטר רוצה לירות בו טייזר. מיד אחריו נכנס השוטר... עם טייזר שלוף ואחריו השוטרת... העצור רץ והתחבא מאחורי". אז, על פי תיאור החוקרת, ירה השוטר בא' באקדח הטייזר, בתוך חדר סגור בתחנת המשטרה, כשא' אזוק וסביבו שלושה שוטרים. בתלונה למח"ש, כתב עורך הדין שי שקד, המייצג את א', כי "מצופה משוטרים, נציגי מערכת אכיפת החוק, הממלאים תפקידם הציבורי, להיות בעלי סיבולת איתנה כלפי אזרח מעוכב או עצור, קל וחומר כאשר עולה חשד כי סובל מבעיה נפשית מסוימת".

אקדח הטייזר הוא מכשיר הפורק באמצעות שני חצים מטען חשמלי, המביא לאובדן כוח עצבי ושרירי. על פי הנוהל המשטרתי בנוגע למכשיר, השימוש בו ייעשה לצורך הגנה עצמית או במקרים בהם נדרש השוטר להפעיל כוח סביר לצורך מילוי תפקידו, למשל במקרה של התנגדות למעצר. בהנחיה מופיע סייג המתנה את השימוש בכך ש"אין בידי השוטר בנסיבות העניין דרך או אמצעי פחות פוגעניים כדי לבצע את משימתו". במקרה זה, לא נראה כי נשקפה סכנה לחיי השוטר. א' היה כבר נעצר – פעולה שנעשתה בקלות וללא התנגדו, ואף מרצונו.

"מדובר באירוע חמור ביותר של שימוש מיותר ולא מוצדק באקדח הטייזר", מסר עו"ד שקד. "מרשי המפוחד שהה בתוך חדר החקירות, אזוק בידיו מאחורי גבו, מוקף בלא פחות משלושה שוטרים, ולמרות זאת וללא כל אזהרה מוקדמת, ירה עליו השוטר באמצעות אקדח הטייזר. התנהגות זו מנוגדת להנחיות המשטרה שקובעות כי השימוש ייעשה מקום בו קיימת סכנת חיים או הימלטות ממעצר. התלונה למח"ש הוגשה לצורך הבחינה באם מדובר בעבירה משמעתית או פלילית וכן בתקווה למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד כלפי עצורים".

נגד א' הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בתל אביב, בגין הפרעה לשוטר במילוי תפקידו והתנהגות פרועה במקום ציבורי. בדיון בעניינו נקבע כי הוא אינו כשיר לעמוד לדין, והוא נשלח לאשפוז בבית החולים לבריאות הנפש אברבנאל. כעבור שלושה שבועות של אשפוז, הוא שוחרר לביתו. מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר כי "התלונה מצויה בשלבים מתקדמים של טיפול" וכי בימים הקרובים צפויה להתקבל החלטה בעניין השוטר.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully