וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה רצח קבלן באבו גוש גרר איומים מאבו מאזן?

27.9.2012 / 20:33

קבלן פלסטיני נרצח בכפר ליד ירושלים כשהגיע לדרוש כסף על עבודה. בפתח לא עוברים בשתיקה על הריגת מי שהתברר כפעיל התנועה, ומאשימים את כל הכפר: "בוגדים שהפכו לציונים"

השבוע נרצח ביריות במרכז אבו גוש איסמעיל חוסיין עבד א-רחים טהא, קבלן פלסטיני ידוע מקטנה, אשר היה אחראי לשיפוץ ולבניית מבנים רבים בכפר. לכאורה, היה זה עוד רצח על רקע פלילי המתרחש מידי פעם בכפר. אלא שהרוצח, או הרוצחים, לא ידעו שהקורבן היה אחד הפעילים המרכזיים של הפתח באינתיפאדה הראשונה, אדם שלו קשרים עם צמרת לשכתו של אבו מאזן ומי שרוחשים לו כבוד רב ברשות הפלסטינית.

הקבלן הגיע ביום ראשון בצהריים לבית ברחוב הוואדי, כדי לדרוש 25,000 שקלים, שהיו חייבים לו על עבודה במקום ולהחזיר את ציוד הבניה השייך לו. כעבור זמן קצר, נורה טהא ארבע פעמים – כדור אחד בראש ושלושה ובחזה – ונהרג במקום. כבר במהלך הלילה, וביום שלמחרת, נעצרו על ידי משטרת ירושלים שבעה תושבי הכפר ותושב השטחים, ואלה הובאו ביום שלמחרת להארכת מעצרם. למשטרה שני חשודים עיקריים – עמרן סאלח בן 22 ואקרם עוטמן בן 30, החשודים במעורבות ישירה ברצח, ואילו היתר חשודים בסיוע ובשיבוש הליכי חקירה. בית משפט השלום שחרר את תושב השטחים והאריך את מעצרם של היתר בארבעה עד שבעה ימים.

אמש פורסמו על ידי פתח כרוזי אבל ברחבי השטחים, בהם כונה טהא "שהיד" ואנשי אבו גוש כונו "בוגדים משתפי פעולה שהפכו לציונים". עוד נכתב: "אנו מתאבלים על מותו של השהיד הלוחם, איסמעיל חוסיין עבד א-רחים טהא, יליד כפר קטנה, אשר נטל חלק נרחב בפעילות השטח של פתח במהלך האינתיפאדה הראשונה בשנת 87'". בסיום הכרוז איימו הכותבים: "אנו מבטיחים לשהיד שדמו לא נשפך לשווא".

בכפר, הלמוד נקמות הדם, מיהרו לשלוח כמנהג המסורת המוסלמית מכובדים לבית המשפחה האבלה, שם ביקשו להגיע ל"סולחה" תמורת פיצוי כספי. במשפחה דרשו סכום של מאה אלף דינרים ירדניים (שהם כ-600 אלף שקל), אלא שמועצת הכפר דרשה ממשפחת עותמן, האחראית לרצח, לשלם את הסכום. שלשום התקיימה בכפר ישיבת חירום, בה נכחו בכירי הכפר ואנשי משפחת עותמן. מועצת הכפר הודיעה למשפחה כי אם הכסף לא ישולם באופן מידי, דמם יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"מבטיחים לשהיד שדמו לא נשפך לשווא". הכרוז שפרסמה תנועת פתח בשטחים בעקבות הרצח/מערכת וואלה, צילום מסך

רמז למעמדו הרם של ה"שהיד" ניתן ללמוד מאיומי הנשיא אבו מאזן, אותם שיגר לכפר באמצעות שליחים, לפיהם עד שלא ישולמו כספי הפיצוי ותתקיים "סולחה", הוא אינו יכול לדאוג עוד לביטחונם של אנשי הכפר אם ימצאו בשטחים ואכן, התושבים הנוהגים לפקוד את שטחי הרשות כמעט מידי יום, ולערוך ברמאללה השכנה קניות, פסקו מכך מפחד לביטחונם: "אף אחד לא מעז להגיע עכשיו לשטחים", סיפר אחד מתושבי הכפר. "אנו חיים בפחד משום שמאשימים את כולנו ברצח. כולם יודעים שנקמת דם היא עניין של זמן".

ראש מועצת אבו גוש, סאלים ג'אבר, גינה בשיחה עם וואלה! חדשות את הרצח: "מדובר באדם אמין וישר, שכולם הכירו, אדם טוב משכמו ומעלה, שנרצח סתם בידי מי שאין לו ערכים. זה מעשה משוגע ואני מבקש ממשטרת ישראל וממדינת ישראל לנקוט יד ברזל, למצות איתו את הדין ולהעניש אותו. בשם המועצה והכפר אנו משתתפים בצערה של המשפחה, מצטערים על מה שקרה ומבחינתנו מי שביצע את הרצח גם ביצע בגידה בנו ובכפר כולו".

מדוע, אם כך, מאשימים את כל הכפר בבגידה ובפשעים ציוניים?

"אנו אנשי שלום, לא נתנו יד לרצוח יהודים חפים מפשע ולא ערבים. זה כפר של דו-קיום ושכנות טובה, אך מאז 48', מאחר שבחרנו בדרך השלום ולא השתתפנו בהתנגדות, המילה ציונות נדבקה לאבו גוש. הם מאשימים את כל הכפר במה שקרה ולא רק את הרוצח, שאותו אנו מגנים".

מדוע אתם לא משלמים את הפיצוי לפי כללי המסורת המוסלמית ועושים סולחה?

"מי שצריך לשלם זה המשפחות שמעורבות ברצח. אם אנו, כמועצה, נשלם במקום הרוצח, תהיה זו לקיחת אחריות על הרצח. אנו מחכים, עוד יום-יומיים עד שמשפחת הרוצח תביא את הכסף כדי שנוכל לעשות סולחה עם משפחת הנרצח".

ראא'ד טהא, גיסו של הנרצח, סיפר על השתלשלות האירועים שהובילו לרצח. "הוא עבד באבו גוש כקבלן, בנה שם בתים במשך 16 שנה. כולם מכירים אותו, כולל בעלי המסעדות וראש המועצה. באחרונה הוא בנה בית אצל משפחת אבו עמראן באבו גוש. הוא אמר להם שנשאר להם חוב של 25 אלף שקלים, אולם הם סרבו לשלמו. לפני כמה ימים, הוא הגיע לבית ושם נרצח בדם קר על ידי חבר של המשפחה. קיבלתי את ההודעה בלילה והייתי המום", סיפר הגיס.

טהא הדגיש כי הם לא מתכוונים לפגוע בכל תושביו. "אצלנו במגזר הערבי, כשאדם נרצח בכפר – כל הכפר אשם", הסביר טהא, "אבל אם יתברר מיהו הרוצח – לא נפגע באף אדם באבו גוש. יש אנשים טובים שם, והדין האיסלמי אוסר לפגוע באדם מלבד האדם שרצח. כרגע אנחנו מאוד כועסים על אבו גוש. זה אסון גדול ומזעזע. לא הגיע לו למות, הוא אדם טוב-לב. אני חושש שתהיה נקמה במשפחת הרוצח. נשמתו של הבחור הטהור נלקחה באבו גוש ולכן אנו כועסים על הכפר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully