וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: המבקר יפרסם את הדו"ח בנושא משט המרמרה

טל שלו

13.6.2012 / 6:00

לצד הדו"ח, בו צפוי המבקר להעביר ביקורת חריפה על קבלת ההחלטות בקרב הדרג המדיני לקראת המשט, יפרסם המבקר דו"ח העוסק באי יישום חוק המל"ל. המבוקר העיקרי: ראש הממשלה

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, יפרסם בצהריים (רביעי) את הדו"ח המיוחד על פרשת המשט הטורקי לעזה - המרמרה - ועל יישום חוק המטה לביטחון לאומי (המל"ל). בדו"ח צפוי המבקר למתוח ביקורת חריפה על תהליכי קבלת ההחלטות בדרג המדיני, והעומד בראשו - ראש הממשלה בנימין נתניהו - כפי שהתבטאו בשבועות שקדמו להגעת המשט לישראל. כמו כן, יטיל המבקר לפתחו של נתניהו את האחריות על אי יישומו של חוק המל"ל, המסדיר את מעמדו של המטה לביטחון הלאומי כגוף המטה והייעוץ המרכזי של ראש הממשלה.

ביוני 2010 הודיע לינדנשטראוס כי החליט לפתוח בבדיקה של תהליך קבלת ההחלטות שקדם לאירועי המשט הטורקי, בו השתלט צה"ל על משט ספינות מחאה שהיה בדרכו לעזה כחלק מניסיון בינלאומי ללבות את הביקורת כלפי מדינת ישראל. במהלך ההשתלטות על ספינת ה"מאווי מרמרה", נתקלו כוחות שייטת 13 באלימות קשה מצד המפליגים, שהובילה להריגתם של תשעה מנוסעי האנייה, פציעתם של תשעה לוחמי שייטת ו-55 מפליגים.

הפגנה נגד ישראל בעיר איסטנבול לציון שנתיים למשט המרמרה. AP
מפגינים באיסטנבול במלאות שנתיים למשט/AP

אירועי המרמרה עוררו סערה תקשורתית בישראל ובעולם, שהעלתה לדיון את מדיניות הסגר הישראלי על עזה, שהוטל מאז ינואר 2009, והובילה לגל גינויים בינלאומי. אירועי המשט הובילו גם לדרדור נוסף ביחסי ישראל עם טורקיה, וכן להחלטה של ממשלת ישראל על הקלה משמעותית במדיניות מעבר הסחורות לרצועה.

בין החודשים יוני 2010 עד מאי 2011, קיים צוות מבקר המדינה בדיקה מקיפה של תהליכי קבלת ההחלטות במשרד ראש הממשלה, משרד הביטחון, משרד החוץ, המשרד לעניינים אסטרטגיים, צה"ל, לשכת הרמטכ"ל וגופים ביטחוניים נוספים. במהלך הבדיקה נפגש הצוות בין היתר עם נתניהו וגורמים בלשכתו, וכן עם השרים ברק, ליברמן ויעלון.

הפרק הנוגע לכשל המודיעני יופץ בנפרד

בסופו של דבר גובש הדו"ח העוסק במשט, המורכב משלושה חלקים, שרק שניים מהם יופצו היום - תהליך קבלת ההחלטות בדרג המדיני לפני אירועי המשט הטורקי, וכן דו"ח מיוחד העוסק בתפקוד גופי ההסברה הישראליים לפני ובמהלך המשט, שהובילו לסערה תקשורתית בינלאומית ולפגיעה תדמיתית קשה לישראל בדעת הקהל. פרק שלישי, הנוגע לכשל המודיעיני שלכאורה קדם למשט, יופץ בנפרד נוכח סיווגו הביטחוני הגבוה. בנוסף לנתניהו, המבקר צפוי להעלות טענות גם בנוגע להתנהלותו של שר הביטחון, אהוד ברק.

במקביל, יפרסם המבקר דו"ח שערך לבדיקת יישומו של חוק המל"ל, המסדיר את מעמדו של המטה לביטחון הלאומי כגוף המטה והייעוץ המרכזי של ראש הממשלה. החוק, שנועד להביא לחיזוק הראייה הכוללת בתחומי חוץ וביטחון, חוקק ב-2008. הדו"ח צפוי לקבוע כי גם בחלוף שלוש שנים מחקיקת החוק, המטה לביטחון לאומי, שבראשו עומד כיום האלוף במיל' יעקב עמידרור, עדיין אינו מהווה גוף השדרה המרכזי לצדו של ראש הממשלה והוראות חוק המל"ל טרם יושמו במלואן.

יש לציין כי בתקופת הבדיקה של צוות המבקר, בין חודש יולי 2010 לבין חודש יוני 2011, מי שעמד בראש המל"ל ואף יזם את הבדיקה עצמה היה הפרופ' עוזי ארד – שעזב את תפקידו בשנה שעברה לאחר שהואשם בהדלפות מהלשכה, בתום תקופה רוויית מאבקי כוח עם המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, יוחנן לוקר, והתנגדות עיקשת לשיתוף פעולה עם מערכת הביטחון. ארד עצמו האשים בראיונות שהעניק בחודשים האחרונים את נתניהו ולוקר בכך שבמעשיהם הובילו ביודעין לאי יישומו של חוק המל"ל.

לקריאה נוספת:
בטורקיה ציינו שנתיים למשט: "העבריינים לדין"
התביעה בטורקיה דורשת 18 אלף שנה לבכירי צה"ל
נסגר תיק החקירה נגד המשתתפים הישראלים במשט לעזה

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully