וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אחמדינג'ד צריך לדאוג?

8.5.2012 / 10:52

מופז, שכנראה התנגד לתקיפה באירן, מצטרף לשותפות מעוררת המחלוקת של ראש הממשלה ושר הביטחון. גם אם לא ישנה דעתו, הוא יהיה רכיב משמעותי במערכת האיזונים והבלמים. פרשנות

אנשי מערכת הביטחון התעוררו היום (שלישי) לבוקר חדש עם ההחלטה לצרף את יו"ר קדימה, שאול מופז, כשר בלי תיק בממשלה, ולמנות אותו כממלא מקום ראש הממשלה, שבהיעדרו של בנימין נתניהו מנהל את המדינה. ההשלכות הביטחוניות יהיו מוקדמות מהצפוי. מופז, גדוש באמביציה, יבקש להיכנס מהר מאוד לעניינים ובטח ידרוש חשיפה מלאה לסוגיה האירנית שנמצאת על שולחנם של נתניהו ושר הביטחון, אהוד ברק.

ההשלכה הראשונה היא על מאזן הכוחות ותהליך קבלת ההחלטות בצמרת הביטחונית במדינה. אם עד היום טענו שרים בכירים בממשלה שאת קבלת ההחלטות הקריטיות והדיון על אירן מנהלים נתניהו וברק בארבע עיניים, כעת הם יהיו חייבים לקבל החלטות בשש עיניים. השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון, לא באמת היה מעורב במעמקי התהליך שדן באופציה הצבאית באירן, כך גם השר לענייני מודיעין, דן מרידור, ולדברי בכירים במערכת הביטחון, נראה ברק בעיני נתניהו כאורים ותומים בכל העשייה הביטחונית. ראה וקדש. לכן, לא יהיה ניתן להתעלם מהעובדה שרמטכ"ל ושר ביטחון לשעבר עתיר ניסיון הצטרף לממשלה לתפקיד מאוד בכיר.

שר הביטחון אהוד ברק חוגג יום הולדת 70 עם הרמטכ"ל בני גנץ וראש הממשלה בנימין נתניהו, פברואר 2012. משרד הביטחון
מופז יאפשר יציבות בשיקול הדעת. ברק, גנץ ונתניהו/משרד הביטחון

מופז, לפחות על פי הפרסומים בשנה האחרונה, היה נגד תקיפה באירן, אך התנהל בצורה פחות קיצונית מהמשולש דגן-אשכנזי-דיסקין, וטען כי ארה"ב צריכה להוביל את התהליך הצבאי אם הדבר יידרש. ייתכן שעם כניסתו לתפקיד, ישנה מופז כיוון בעניין האופציה הצבאית ונושאים אחרים, אך בהחלט יהיה רכיב משמעותי במערכת של איזונים ובלמים בסוגייה האירנית שמטרידה לא רק את צמרת המדינה אלא גם את הציבור הישראלי.

אם עד כה טען דיסקין כי ברק ונתניהו מתנהגים בצורה משיחית מבלי שמישהו יערער על סמכותם, ודגן תמך בדבריו של דיסקין, הגיע כעת מופז שיאפשר יציבות בשיקול הדעת. הציבור יכול להיות רגוע ונשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, יכול להיות מאוד מוטרד. גם אם תתבצע יוזמה צבאית מצד ישראל, היא כבר לא תתקבל בחדרי חדרים בין ברק לנתניהו אלא גם תחת האחריות של מופז שיאזן את התמונה.

יו"ר קדימה שאול מופז במסיבת עיתונאים, מאי 2012. עומר מירון
החלטה כבר לא בחדרי חדרים. מופז/עומר מירון

מקורבי מופז מדגישים כי הוא מביא עמו קשרים ענפים בממשל האמריקאי וכן מפתח לדלתות של בכירים במערכת הביטחון בארה"ב, ולכן השאלה המרכזית היא כיצד יגיב ברק לתהליך. השלכה נוספת תבוא לידי ביטוי בלשכת הרמטכ"ל. רב אלוף בני גנץ, שזוכה לאהדה רבה משר הביטחון, קיבל זריקת עידוד כעת עם כניסתו של מופז הידוע כאחד מהפטרונים שלו, שללא ספק יסייע בהכשרת קדנציה בת ארבע שנים עליה נאבק הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, ונכשל.

האפקט של ההחלטה ללכת לממשלת אחדות ויציבות בקומה ה-14 בבניין משרד הביטחון היא אכזבה מהולה בתסכול גם בקרב אנשי מחנה אשכנזי ואל"מ ארז וינר, עוזרו לשעבר, המעורבים בפרשת מסמכי הרפז, שקיוו לראות את ברק מתאדה עם ההתקרבות ליום הבחירות בספטמבר. ברק, חזק מתמיד, יישאר במערכת הפוליטית והביטחונית כדי להתעקש על פרסום דו"ח מבקר המדינה בפרשת הרפז ופתיחה בחקירה פלילית, לאור ההאשמות החמורות כלפי אשכנזי ווינר שהוכחשו על ידיהם נמרצות ובאופן תקיף בטענה שהן חסרות שחר ולא מבוססות. לא יהיה שקט הקיץ.

הסכם ממשלת אחדות - כותרות אחרונות
לבני על הסכם האחדות: "יש פוליטיקה אחרת, היא תנצח"
הזגזוגים של מופז: מ"בית לא עוזבים" עד "נתניהו שקרן"
לפיד על הסכם האחדות: "פוליטיקה ישנה ומכוערת"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully