וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות מתקרבות לגבול: כוח האו"ם ברמה תודרך מחשש להסלמה

25.3.2012 / 0:00

כוח האו"ם שמוצב בסוריה ושומר על הפסקת האש תודרך לאחר תקריות ירי סמוך מאוד לגבול. על פי דיווחים אסד שלח לאזור חמושים בלבוש אזרחי בגלל האיסור להכניס צבא לשטח המפורז

בתקופה האחרונה, מפקדי כוחות האו"ם ברמת הגולן תדרכו את חייליהם בדבר אפשרות של הסלמה בגבול בין ישראל לסוריה. זאת, על רקע המרד האלים נגד משטרו של בשאר אסד, המלווה בקרבות עזים מול הצבא הסורי. על פי דיווחים בכלי תקשורת זרים בשלושת השבועות האחרונים, אירעו שתי תקריות אש בין אזרחים חמושים לאנשי כוחות הביטחון הסוריים קרוב מאוד לגבול, להם היו עדים כוחות האו"ם בצד הסורי של הרמה.

גדודי הכו"ח, אונדו"ף (United Nations Disengagement Observer Force), פועלים ברמת הגולן מאז 1973 ומונים מעל אלף חיילים, רובם מיפן, מקנדה, מפיליפינים מקרואטיה ומהודו. הכוחות נעים בשריוניות ובכלי רכב ממוגנים, וחמושים בכלי נשק קלים המיועדים להגנה עצמית בלבד. המנדט של הכוח הוא לדווח על הפרה של ההסכם האוסר על הצבא הסורי לנוע בשטח המפורז במרחק מאות מטרים מגדר הגבול.

כו"ח אונדו"ף של האו"ם המפריד בין ישראל לסוריה. רמת הגולן, מרץ 2012. רויטרס
עמדות כוח האו"ם אונדו"ף ברמת הגולן/רויטרס

גורם ביטחוני בכיר אישר כי בכירים מהממשל הקרואטי באו לאחרונה לבקר את החיילים המוצבים ברמה, על רקע חשש להסלמה באזור. הגורם אמר כי בדיווחים בסוריה, תקריות הירי הוצנעו תחילה, ולאחר מכן תוארו כריב בין חמולות, בעוד שלמעשה מדובר בחילופי אש בין מתנגדי המשטר הסורי לאנשי כוחות הביטחון. בכלי התקשורת בלבנון דווח כי אסד שלח לאזור הגבול 140 חמושים - לבושים בבגדים אזרחיים - כדי להיערך לניסיונות להשתלט על סמלי המשטר בעיירות שבאזור.

גורמים רשמיים לאו"ם: לא תתקבל הפרה של הסכמי הפירוז

הגורם הביטחוני הדגיש כי כל הפרה או ניסיון להכניס כוחות צבא או ציוד צבאי לאזור יטופל, וכי גורמים רשמיים בישראל העבירו מסר לאנשי אונדו"ף לפיו לא תתקבל הפרה של ההסכם בין המדינות. החשש העיקרי בישראל הוא שהאזור ידרדר לאבדן שליטה, אך עד כה אין סימנים מעידים לאפשרות שכזו - בניגוד למתרחש בגבול סוריה-טורקיה, שם חצו כבר אלפי פליטים את הגדרות.

במקביל, בצה"ל נערכים לאפשרות של הפגנות לרגל יום האדמה, בדומה למה שאירע בחודשים מאי ויוני בשנה שעברה לאורך הגבול הסורי. ההפגנות האלימות, שכללו חצייה של גדר הגבול וחדירה של אזרחים סורים לתוך ישראל, לוותה בירי והרג של למעלה מעשרים מפגינים. גורם צבאי אישר כי בצה"ל יעלו את רמת הערנות והדריכות לאורך הגבול הסורי מחשש לפרובוקציות ביום שישי הקרוב. הגורם הצבאי הוסיף כי "כוחות צה"ל כבר קיבלו את פקודות ההיערכות ליום האדמה. אנחנו מאמינים שהאירועים בהם נהרגו מפגינים שניסו לחצו את גדר המערכת לכיוון ישראל מהווים גורם מרתיע".

(עידכון ראשון: 22:37)

עוד בנושא
38 שנות שקט בגבול סוריה הופרו: "להגיב בתקיפות"
סורים חדרו לישראל ונורו על ידי צה"ל - 4 נהרגו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully