וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים מבינה שהמהפכה עדיין לפניה

ניר יהב

21.1.2012 / 14:12

פרישת מוחמד בראדעי מהמרוץ לנשיאות מצרים, חשפה את הזעם הציבורי העצום כלפי המועצה הצבאית. במקום לחגוג שנה למהפכה, במצרים בעיקר מייחלים, כמה צפוי, לגנרל שיעשה סדר

הודעתו של בראדעי עוררה מיד סערה במצרים. ד"ר מוחמד בראדעי, אחד המנהיגים המרכזיים של האופוזיציה, שנחשב לאחד הקולות הבולטים נגד משטרו של מובארק ונגד המועצה הצבאית העליונה, הודיע במפתיע בסוף השבוע שעבר, כי לא יתמודד לתפקיד נשיא מצרים. בראדעי, ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר וחתן פרס נובל לשלום, לא הרבה במילים והבהיר כי החליט כך, במחאה על התנהלותה הבלתי-דמוקרטית של המועצה הצבאית וההתרחקות, לדבריו, מערכי המהפכה.

"מצפוני אינו מאפשר לי להתמודד על משרת הנשיא או על משרה רשמית אחרת, אלא במסגרת משטר דמוקרטי אמיתי, שמיישם את מהות הדמוקרטיה ולא רק את צורתה החיצונית", הסביר בראדעי, גאוותה של מצרים, בהודעה שניסח. "ספינת המהפכה שטה בדרך הישנה, כאילו לא אירעה כלל מהפכה וכאילו המשטר כלל לא נפל. לא התקבלו שום החלטות לטיהור מוסדות המדינה - בעיקר בתי המשפט ותקשורת - ומנהיגי המשטר הקודם המשיכו להשחית את החיים הפוליטיים".

מוחמד אל-בראדעי עם תומכים בקהיר. רויטרס
מהלומה למצפון הלאומי המצרי. ד"ר מחמוד בראדעי/רויטרס

מנהיגים פוליטיים רבים ניצלו את ההזדמנות כדי להשתלח במועצה הצבאית העליונה ולגרוף על הדרך עוד כמה קולות פוטנציאליים. מנהיג המפלגה הליברלית "אל-רד", אימן נור, המתכוון גם הוא להתמודד לנשיאות מצרים, אמר כי החלטתו של בראדעי לפרוש מהמרוץ לנשיאות היא בבחינת "סטירת לחי" למועצה הצבאית. "היא מהווה מהלומה למצפון הלאומי, וצפויה להחיות מחדש את המהפכה", הוסיף.

חבר הפרלמנט המצרי מטעם השמאל, אבו אל-עז חרירי, אמר כי החלטתו של בראדעי לפרוש מהמרוץ לנשיאות היא לא פחות ולא יותר מאשר "אסון פוליטי", שכן המשמעות של החלטה זו היא שכעת אין שום מועמד ליברלי לנשיאות בעל תפישה לאומית ברורה: "בסופו של דבר מה שעלול לקרות הוא שמועמדים איסלמים בלבד יתמודדו על תפקיד הנשיא, דבר שיסכן את עתידה של המדינה שלנו". בדומה למנהיגים פוליטיים אחרים, הוא הטיל על המועצה הצבאית העליונה את האחריות להחלטתו של בראדעי, ואיים כי להחלטה זו תהיה השפעה "עצומה" על אירועי יום השנה למהפכה.

האיומים הללו, לפיהם החלטתו של בראדעי תשפיע על אופי אירועי יום השנה למהפכה במצרים, המצוינים ב-25 בינואר, נשמעו על ידי כמה וכמה תנועות פוליטיות וחברתיות, והן מלחיצות מאוד את המועצה הצבאית העליונה. לאחר שהכריזה על 25 בינואר כיום חג לאומי שבו ייערכו טקסים חגיגיים ויוענקו אותות לאנשי צבא, נבהלה המועצה העליונה כשגילתה שמתחת לפני השטח מתכננים "צעירי תחריר" להפוך את יום השנה החגיגי ליום מחאה חסר תקדים נגד המועצה עצמה. בעיקר עכשיו, לאחר שבראדעי – אחד ממנהיגי הצעירים החילוניים בתחריר – הודיע על פרישתו מהמרוץ לנשיאות.

מהומות בכיכר תחריר, קהיר, 23 בנובמבר 2011. רויטרס
"המועצה מעולם לא הכירה במהפכה, משום שחברי המועצה הם אנשי המשטר הקודם"/רויטרס

רבים במצרים סבורים אמנם שבמהלך השנה האחרונה השיגה המהפכה כמה הישגים מרשימים, ביניהם קיום בחירות דמוקרטיות לפרלמנט ופירוק מנגנון חקירות ביטחון המדינה שהטיל את אימתו במשך עשרות שנים על אזרחי המדינה. אולם הצעירים שהובילו את המהפכה כועסים ומאוכזבים. "המהפכה לא השיגה דבר משום שהמועצה הצבאית העליונה פיקחה עליה ושלטה בה. המועצה מעולם לא הכירה במהפכה, משום שחברי המועצה הם אנשי המשטר הקודם", אמר מוחמד חוסני, צעיר מתנועת "6 באפריל".

זינב סעיד, אחותו של אחד ההרוגים מאש כוחות הביטחון בעת המהפכה, הסבירה מדוע היא מתכוונת להישאר בכיכר תחריר: "משפחתי לא קיבלה שום פיצוי. המהפכה נפטרה רק ממובארק, זה לא מספיק. יש לעשות מהפכה שנייה משום שהמהפכה הראשונה הייתה תחת שליטה של המועצה הצבאית העליונה. ספיחי המשטר הישן ומפלגתו של מובארק עדיין מנהלים את המדינה".

פרישתו של בראדעי מהמרוץ לנשיאות רק הלהיטה את הרוחות. הרחוב המצרי רועש וגועש, והמועצה הצבאית העליונה מוכנה כעת לעשות הכול על מנת שאירועי יום השנה למהפכה יעברו ללא אלימות. אילו דברים היו מתנהלים כפי שהייתה המועצה רוצה, אירועי "יום המהפכה" היו מתנהלים בתיאום עם צעירי המהפכה ובשיתוף פעולה עימם. אך ראשי המועצה אינם טיפשים. הם יודעים היטב כי אירועי יום המהפכה יהפכו להפגנת-ענק נגדם, בעיקר על רקע פרישתו של בראדעי.

בשל החשש הגדול מהתפרצות אלימה, החליטה המועצה הצבאית העליונה להודיע השבוע רשמית כי החל מ-15 באפריל הקרוב יהיה ניתן להגיש את שמות המתמודדים לתפקיד נשיא מצרים. ראשי המועצה העריכו כי פרסום זה עשוי להרגיע במעט את הרוחות שהתלהטו בעקבות הודעתו של בראדעי. הציבור יראה כי עוד שלושה חודשים בלבד תתחיל מערכת הבחירות האמיתית לנשיאות מצרים, ובמהרה ייבחר נשיא אזרח "שלידיו יועבר השלטון", כדברי אנשי המועצה הצבאית העליונה.

תומכי האחים המוסלמים מפגינים נגד שלטונות מצרים באלכסנדריה, ביום הבחירות לפרלמנט. (AP Photo/Nasser Nasser), AP
הצלחת התנועות האיסלמיות בבחירות לפרלמנט מלמדת שההמונים לעולם לא היו נותנים לבראדעי את קולם. תומכי האחים המוסלמים מפגינים באלכסנדריה/AP, (AP Photo/Nasser Nasser)

בחזרה לפרישת בראדעי. רבים בעולם אמנם הופתעו מהחלטתו של חתן פרס נובל לשלום לפרוש מהתמודדות על נשיאות מצרים, אך רבים במצרים מבינים היטב מה הסיבה לכך. בראדעי טען אמנם כי פרש משום שהמועצה הצבאית כשלה בתפקידה ולא קידמה תהליכי דמוקרטיה, אך ספק גדול אם היה מחליט לפרוש מהתמודדות לנשיאות לו היה זוכה לפופולאריות רבה בציבור. בראדעי הוא מנהיג חילוני המזוהה עם השמאל הליברלי במצרים ועם תנועות המחאה בכיכר תחריר בקהיר. כל עשרות מיליוני האזרחים שהצביעו עבור התנועות האיסלמיות בבחירות לפרלמנט לעולם לא היו נותנים לו את קולם.

בראדעי הליברלי-חילוני ראה את התגבשותו של הפרלמנט האיסלמי החדש, קלט את מצבו הרעוע בסקרי דעת הקהל והחליט לפרוש. "בראדעי קיבל את ההחלטה לפרוש לאחר שהבין שסיכוייו להיבחר נמוכים מאד", העריך סגן שר החוץ לשעבר והמתמודד על הנשיאות, ד"ר עבדאללה אשעל. "המרוץ לנשיאות אמנם טרם התחיל רשמית, אך ברור כי תוצאות הבחירות לפרלמנט הוכיחו כי העם המצרי נוטה לכיוון מפלגות האיסלם". אשעל העריך כי לפרישתו של בראדעי לא תהיה השפעה על אזרחי מצרים ועל החיים הפוליטיים במדינה. ד"ר סעד כתאתני, מזכ"ל מפלגת 'החירות והצדק' של האחים המוסלמים, עקץ את בראדעי על פזיזותו: "בראדעי מיהר לפרוש. הפרישה היא לא תמיד הפתרון הטוב ביותר כדי לפתור את הבעיות, שקיימות כרגע בשלב המעבר".

הבחירות לנשיאות צפויות להיערך בסביבות חודש יוני. ללא בראדעי אמנם, אך עם מועמדים רבים אחרים. הסקרים הנערכים בימים אלו מלמדים כי אין מועמד שאפשר לסמנו כמי שצפוי לנצח בבחירות, אפילו לא מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר עמרו מוסא, שזוכה לכיסוי תקשורתי נרחב יחסית. האחים המוסלמים לא הציגו מועמד מטעמם, גם הסלפים לא. אפשר להניח כי בשבועות הקרובים ישנו המפלגות האיסלמיות את דעתן לאור ההצלחה המדהימה בבחירות האחרונות לפרלמנט, ויציגו מועמדים מטעמן לבחירות. בחודשים הקרובים צפויות להצטרף עוד ועוד דמויות למרוץ, והוא יהיה צמוד ומפתיע עד הרגע האחרון.

עד כה, גנרלים כמו ראש המועצה הצבאית העליונה הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, הרמטכ"ל סאמי ענאן וראש המודיעין לשעבר עומאר סלימאן, לא הכריזו כי הם מתמודדים לנשיאות וכנראה גם לא יעשו זאת. השבוע התראיין ד"ר עלי א-סמאן, ראש ההתאחדות הבינלאומית לדיאלוג בין-דתי, לרשת 'אל-ערביה' וביטא את מה שלא מעט אנשים במצרים חושבים: "מצרים זקוקה לנשיא בעל רקע צבאי, כדי שישיב את הביטחון והיציבות". מסתבר שבמצרים, כמו בישראל, גם אחרי מהפכות עממיות אזרחיות עדיין מייחלים לגנרל הכריזמטי שיעשה סדר במדינה.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

נשיא מצרים המודח חוסני מובארק מובל לבית המשפט על מיטת בית חולים, ספטמבר 2011. AP
אין יורש נראה לעין. מובארק/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully