וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה עתירה נגד חוק הנכבה: "לא להכרעה שיפוטית"

גלעד גרוסמן

5.1.2012 / 11:21

העותרים נגד החוק טענו כי הסעיפים המתירים הטלת סנקציות כספיות בשל ציון הקמת המדינה כיום אבל הינם בלתי חוקיים. השופטים דחו את העתירה וקבעו שטרם הבשיל המועד לפנות לבג"ץ

בג"ץ דחה הבוקר (חמישי) את העתירה שהגישו האגודה לזכויות האזרח, "עדאלה" וגורמים בבתי ספר מעורבים נגד חוק הנכבה, שמתיר לשר האוצר להפחית תקציבים מגופים הממומנים על ידי המדינה, כמו ארגונים ורשויות מקומיות, במידה שאלו ישללו את קיומה של מדינת ישראל. "העתירה שלפנינו מקפלת בתוכה שאלות מורכבות בעלות חשיבות ציבורית, ואולם בשלב זה, אין מקום להכרעה שיפוטית בטענות", כתבה השופטת מרים נאור בפסק הדין.

על פי החוק, ניתן להטיל סנקציות על גופים שיציינו את יום העצמאות כיום אבל, יפגעו בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה או יוציאו הודעה המבקשת לשלול את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המסיתה לגזענות, לאלימות או לטרור, כמו גם הודעה התומכת במאבק מזוין או במעשה טרור נגד ישראל.

העותרים, בוגרי התיכון הערבי האורתודוקסי בחיפה, הורים לילדים בבית הספר הדו-לשוני גליל ופרופ' לגיאוגרפיה מאוניברסיטת בן-גוריון, טענו בעתירה כי הסעיפים המתירים הטלת סנקציות כספיות בשל ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל או בשל שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הינם בלתי חוקיים, ועלולים לפגוע באופן משמעותי בפעילות בתי הספר.

לא ניתן לבחון את טענות העותרים

המדינה טענה מנגד כי העתירה מבקשת לדון בחוקתיותו של חוק שאופן יישומו והחלתו טרם נבחנו על ידי הגורמים המוסמכים, וזאת על בסיס תסריטים קיצוניים שונים שהוצגו על ידי העותרים ושכלל לא ברור אם יתקיימו ואם החוק יחול בהקשרם. עוד נטען, כי במידה שייפגעו מהחוק יוכלו העותרים לפנות לבית משפט לעניינים מינהליים.

השופטים קבעו כי אמנם מדובר בעתירה שמעלה שאלות בעלות חשיבות ציבורית רבה, אולם דחו אותה מבלי להתייחס לדברים, לאחר שקבעו שעדיין לא הבשיל המועד לפנות לבג"ץ בעניין. "שאלות אלה עלולות בנסיבות מסוימות לרדת לשורש הבעיות המפלגות את החברה בישראל", כתבה הנשיא דורית ביניש בפסק הדין, אבל הצטרפה לעמדותיהם של נאור והשופט אליעזר ריבלין, שעד שהחוק ייושם באופן קונקרטי, לא ניתן לבחון את טענות העותרים.

חבר הכנסת אלכס מילר (ישראל ביתנו), יוזם "חוק הנכבה" ברך על דחיית ואמר כי "מדובר בהחלטה היסטורית המצדיקה את הניצול הציני של הדמוקרטיה הישראלית ומשאביה כדי לפגוע במדינה. אני שמח שהשופטים לא נכנעו לארגוני השמאל ההזויים המבקשים לציין את יום העצמאות כיום אבל במימון משלם המסים והכשירו את הצעת ישראל ביתנו שאושרה על ידי הכנסת להפסיק את תיאטרון האבסורד".

בארגון "עדאלה" ובאגודה לזכויות האזרח מסרו בתגובה לפסק הדין שניתן בבג"ץ כי "בית המשפט בפסיקתו מתעלם מכך שהפגיעה הן בחופש הביטוי והן בזכויות האזרחים הערבים כבר מתקיימת בפועל, עוד לפני שהחוק החל להיות מיושם. היות שניסוח החוק כה רחב ועמום, גופים רבים עלולים לנהוג בצנזורה עצמית כדי שלא לעמוד בסיכון הזה. בג"ץ החמיץ היום את ההזדמנות להבהיר למחוקקים שיש גבול להשתלחות בזכויות אדם בכלל ובאוכלוסיה הערבית בפרט. אנו נמשיך לעקוב אחר מקרים של פגיעה קונקרטית ונשקול פנייה חוזרת לערכאות המשפטיות".

עוד בנושא:

דיון על יום הנכבה: "יש בכנסת תרבות ניאו-נאצית"
תיעוד מרמאללה: גם טלי פחימה ציינה את יום הנכבה
מפגינים ביפו לציון הנכבה: "לא נשכח הטרגדיה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully