וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק העמותות המתוקן: ארגוני שמאל - לשימוע בכנסת

פנחס וולף

30.11.2011 / 20:50

על פי החוק, שתוקן לבקשת ראש הממשלה, יובדלו ארגוני שמאל הקוראים לסרבנות, למשל, מארגונים פוליטיים אחרים - עליהם יוטל מס של 45%, אלא אם כן יגיעו לשימוע בפני ועדת הכספים

"חוק העמותות" חוזר, ואולי דווקא בנוסח חריף ושנוי במחלוקת עוד יותר: הצעת החוק של חברי הכנסת פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) ואופיר אקוניס (הליכוד), המבקשת להגביל את התרומות לעמותות וארגוני זכויות אזרח בישראל, ובעיקר כאלה המזוהות עם השמאל – תחזור בקרוב למסדרונות הכנסת, ובנוסח מתוקן, לאחר התערבותו של מזכיר הממשלה, צבי האוזר, בשליחותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

על פי הנוסח החדש, וכפי שפורסם הערב (רביעי), יחולקו העמותות לשלוש קטגוריות: ארגונים אשר עונים על אחד הקריטריונים של קריאה לסרבנות שירות בצה"ל, תמיכה בחרם עליה, או מספר קריטריונים אחרים המוזכרים בחוק (דוגמת "יש גבול" – פ.ו.) – תיאסר עליהם היכולת לקבל תרומות כליל. ארגונים אחרים, עליהם מבקש החוק להגן, כמו כאלה שאינם פוליטיים, או מתוקצבים על ידי המדינה – לא תוטל עליהם שום הגבלה (דוגמת מגן דוד אדום), ואולם התיקון האמיתי – עיקרו ביצירת קטגוריה "שלישית": עמותות וארגונים פוליטים שלא עונים על אחד מהקריטריונים המגבילים את התרומות (דוגמת "שלום עכשיו"), עליהם יוטל מס בגובה 45% - אלא אם יגישו בקשה לשר האוצר, ושבהסכמתו ייאותו גם להגיע לשימוע בפני ועדת הכספים של הכנסת.

ועדת הכספים, דצמבר 2010. עומר מירון
שלום עכשיו רוצים פטוס ממס? שיבואו לשימוע בוועדת הכספים/עומר מירון

מדובר, למעשה, בהכלאה בין הצעות החוק של ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), המבקשת להגביל את התרומות לארגונים לסכום מקסימלי של 20 אלף שקלים, לזו של חברת הכנסת פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), הקוראת להטיל מס בגובה 40% עליהם. יצוין כי החוק עשוי לעורר ביקורת רבה מההצעה המקורית, בשל העובדה שהיא מבחינה באופן חד-עוד-יותר את המגבלות שיוטלו בחוק על ארגונים שונים בהתאם למצעם ולעקרונותיהם, כך שהיא יוצרת קריטריונים ספציפיים לארגונים. בנוסף, פירושו של דבר כי אם ארגונים שאינם מנוגדים לכל קריטריון בעייתי, ייאלצו להגיע לשימוע בכנסת רק מתוקף היותם פוליטיים, ולהציג את משנתם. עם זאת, החוק המתוקן עשוי, למעשה, "להגן" על ארגונים "לגיטימיים" בעיני מגישי ההצעה, דוגמת "שלום עכשיו" או "בצלם", בכך שבניגוד להצעה המקורית של ח"כ קירשנבאום – הגבלת התרומות לא תוחל עליהם.

"נתניהו פועל כמו דיקטטור"

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "בישראל פועלים ארגונים רבים אשר שמו להם למטרה להוקיע את מדינת ישראל בעיני העולם ולהפוך את חיילי וקציני צה"ל לנרדפים, תוך פגיעה בשמם הטוב. ארגונים אלה, המכנים עצמם לעיתים קרובות 'ארגוני זכויות אדם', מקבלים מימון ממדינות וממקורות עלומים שכל מטרתם היא לפגוע ולשנות את השיח הפוליטי הציבורי בישראל מבפנים".

עוד נכתב כי "חלק מהנתונים הגלויים על מימון אותם ארגונים מגלה כי מימונם מגיע ממדינות או רשויות ממשלתיות של האיחוד האירופי, בריטניה, שוויץ, נורווגיה, ספרד, גרמניה ואירלנד. מדובר במדינות זרות המתערבות בשיח הפוליטי הפנימי במדינת ישראל על מנת לייצר דה לגיטימציה לפעילות צה"ל ולחייליו. כסף זר מממן את פעילותם של ארגונים המתכנים 'ישראלים' נגד צה"ל".

בתנועת "שלום עכשיו" הגיבו בתקיפות לשינוי המיועד בהצעת החוק. מהארגון נמסר הערב כי "ההצעה לקוחה ממדינה שבה שולטת משטרת מחשבות. אתמול ביקשה הקואליציה לקרוא לנשיאת בית המשפט העליון לשימוע, היום זה אנחנו ומחר זאת דפני ליף. נתניהו מתגלה כלא פחות מדיקטטור, שמנסה בחוק להשתיק את התקשורת, את מערכת המשפט ואת החברה האזרחית". מעמותת "רופאים לזכויות אדם" נמסר בתגובה כי "מדובר בהצעה שספק אם תעבור, אך כמו קודמותיה, הצעה זו אינה מעידה אלא על חוסר הבנה בסיסי לגבי מהותה ותפקידה של חברה אזרחית אמיצה, חופשית ופעילה".

עוד בנושא
חוק העמותות הוקפא, נתניהו מותקף מימין ומשמאל
ליברמן על חוק העמותות: גם בחו”ל קיים חוק סוכן זר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully