וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "אירן גרעינית תיצור כאוס במזרח התיכון"

טל שלו, כתבתנו המדינית

17.11.2011 / 16:45

על רקע ההתקוממות העממית בסוריה והבקשה של הפלסטינים לקבל הכרה מהאו"ם למדינה, התייחס המשנה לראש הממשלה והשר לנושאים אסטרטגיים לנעשה באזור

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: אמיר קוטיגרו)

המשנה לראש הממשלה והשר לנושאים אסטרטגיים משה (בוגי) יעלון נאם הערב (חמישי) בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, שעסק בנושא יחסי ישראל ושכנותיה. במהלך הכנס אמר יעלון כי "אירן גרעינית תיצור כאוס גרעיני במזרח התיכון". יעלון הזהיר כי אירן גרעינית קוראת תיגר על הסדר העולמי בכללו. "יכולת גרעינית צבאית אירנית פותחת יכולת לאיים גם על מקומות רחוקים יותר, להביא פצצה מלוכלכת למנהטן, זהו משטר לא קונבנציונלי ואסור שתהיה לו יכולת בלתי קונבנציונלית". לכן, אמר יעלון, על הקהילייה הבינלאומית למנוע בדרך כזו או אחרת את היכולת הגרעינית הצבאית של אירן.

"צריך לקוות מחד, שמלאכתם של צדיקים תיעשה בידי אחרים, אך מצד שני יש להתכונן כאילו 'אם אין אני לי מי לי'. האתגר הזה הוא לפתחנו ומתחדד כעת לאחר פרסום דוח סבא"א". בעוד מועצת הנגידים של סבא"א דנה בתגובה לדו"ח שפורסם בשבוע שעבר, ובעוד ישראל עוקבת בדריכות אחר תגובת הקהילה הבינלאומית, אמר השר יעלון. "כל מי שעיניו בראשו ולא מעוות את הדברים כדי להימנע מעימות, רואה כי אי אפשר לטאטא בעיות כאלה מתחת לשטיח אנחנו בשעות קריטיות".

"מבחינתנו ולהערכתנו", אמר יעלון, "ניתן לעצור את הפרויקט אם יהיה שילוב ידיים וזרועות בינלאומי ואסטרטגיה שמשלבת מספר מרכיבים". ראשית, אמר השר יעלון, יש לעבוד על בידודה המדיני של אירן: "אם זה המשטר ואלה אנשיו איך יכול להיות שנשיא אירן מתקבל בעצרת הכללית של האו"ם או באוניברסיטת קולומביה כשהוא קורא למחוק את ישראל מעל המפה?".

כמו כן, ציין השר יעלון סנקציות כלכליות, "שיכולות להביא את משטר האירני אל אותה דילמה אליה הוא צריך להגיע במהירות הגבוהה שאפשר – פצצה או הישרדות. בשביל זה צריך להטיל סנקציות נשכניות משמעותיות ולשם המערכת הבינלאומית צריכה להוביל את המדיניות כעת". במקביל, ציין השר יעלון את האופוזיציה האירנית שלא מצליחה לבוא לידי ביטוי בגלל דיכוי המשטר.

יעלון הוסיף כי "האופציה הצבאית היא האחרונה אחרי שכל האפשרויות האחרות מוצו, אבל היא חייבת להיות אופציה צבאית אמינה. זה אומר שבטהרן משוכנעים שאם הם לא ייענו לדרישות מועצת הביטחון וסבא"א אז הם יעמדו בפני הדילמה של פצצה או הישרדות. אני לא בטוח שהם משוכנעים שהעולם המערבי מוכן להיכנס לעימות".

  • עוד באותו נושא:
  • משה יעלון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully