וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: לחייב המדינה להסדיר נישואים אזרחיים

גלעד גרוסמן

3.10.2011 / 8:23

התנועה הרפורמית יחד עם גופים נוספים יעתרו לבג"ץ בדרישה לחייב את הסדרתם של נישואים אזרחיים בישראל, עבור בני זוג שלפחות אחד מהם חסר סיווג דתי או שהינם בני דתות שונות

התנועה הרפורמית, התנועה הקונסרבטיבית, נעמ"ת, ויצ"ו ושורה של ארגונים נוספים יעתרו היום (שני) לבג"ץ בדרישה לחייב את המדינה להפעיל מנגנון רישום שיסדיר את נושא הנישואים האזרחיים בישראל, עבור בני זוג שאחד מהם לפחות הינו חסר סיווג דתי או שהינם בני דתות שונות.

עוד על נישואים אזרחיים וחסרי דת:
מחקר: רוב הישראלים תומכים בהנהגת נישואים אזרחיים
דעה: אל תתחתנו ברבנות
נרשם הזוג הראשון במרשם הזוגיות
סופית: הסופר יורם קניוק יוכל להירשם כחסר דת

חתונה. ShutterStock
המצב החוקי היום מאפשר ליהודים להינשא בארץ רק עם יהודים אחרים, ורק אם יהדותם מוכרת על ידי הממסד הרבני/ShutterStock

על פי העתירה, שיגישו עורכות הדין ריקי שפירא רוזנברג ועינת הורביץ מהתנועה הרפורמית, מספרם של אלה שאינם יכולים להינשא בישראל גדל משנת 1995 ועד היום בכ-370%. לטענת העותרים, הקבוצה המרכזית של פסולי החיתון הם כ-300 אלף אזרחים חסרי סיווג דתי, רובם המכריע עולים מחבר המדינות. מדובר בעולים שהגיעו לישראל מכוח חוק השבות, אולם מכיוון שאמם אינה יהודייה הם אינם נחשבים כיהודים על פי ההלכה, אך גם אינם משתייכים לדת אחרת.

לצד אלה נמצאים גם יהודים שהגיור שלהם אינו מוכר על ידי הממסד האורתודוכסי ובני זוג מדתות שונות המעוניינים להינשא ואינם יכולים לעשות זאת כיום. המצב החוקי היום מאפשר ליהודים להינשא בארץ רק עם יהודים אחרים, ורק אם יהדותם מוכרת על ידי הממסד הרבני.

העותרים טוענים כי הזכות להינשא היא זכות חוקתית, שנמנעת ממאות אלפי תושבי ואזרחי ישראל. עוד נטען, שחוק ברית הזוגיות לחסרי דת שנחקק בשנה שעברה אינו מהווה פתרון למצוקה, מכיוון שהוא מאפשר רק לשני בני זוג חסרי דת להירשם במרשם הזוגיות, ולא לזוג שאחד מהם חסר דת והשני בעל דת מוכרת. כמו כן, העותרים טוענים כי חוק ברית הזוגיות הסמיך את בתי הדין הרבניים לקבוע מיהם חסרי הדת ואף מעניק לבתי הדין זכות להתנגד לרישום זוג חסר דת במרשם הזוגיות, אם הוא מוצא שאחד מהם משתייך לעדה דתית. בנוסף, הרישום מעניק זכויות נחותות באופן משמעותי מרישום נישואין.

"העובדה שהכנסת מתחמקת מחובתה לחקיקה אשר תפתור את הבעיה של אלפי אזרחים אשר אינם יכולים לממש את זכותם הבסיסית להינשא, אינה יכולה לשמש תירוץ לממשלה שלא לעשות שימוש בסמכותה ולמנוע את המשך הפרת זכויות היסוד הנמשכת מזה שנים", נכתב בעתירה. "העובדה שהכנסת אינה מחוקקת חוק נישואין אזרחיים מאז קום המדינה, ובתוך כך נמשכת הפגיעה האנושה בזכויות אדם בסיסיות של מאות אלפי אנשים, רק מגבירה את חובתה של הממשלה לעשות שימוש בסמכותה לתקן הפרה זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully