וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: "לכלכת" על המדינה? צפה לתביעה

פנחס וולף ואמילי גרינצוויג

8.2.2011 / 14:43

לפי הצעת החוק של חברי הכנסת יעקב כ"ץ וציון פיניאן, גופים או אנשים שיוציאו לשון הרע על המדינה או גופיה יוכלו להיתבע כאילו הוציאו לשון רע על תאגיד

אזרחים יוכלו לתבוע מי שהפיץ לשון הרע על הציבור אליו הם משתייכים, כך קובעת הצעת חוק של יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ יעקב כ"ץ ושל ח"כ ציון פיניאן (ליכוד). לפי הצעת החוק, התביעה תהיה במסגרת תביעה ייצוגית, אולם למרות זאת, התובעים יוכלו לתבוע פיצוי בגין לשון הרע גם ללא הוכחת נזק.

בנוסף, הצעת החוק קובעת כי דין הוצאת לשון הרע על המדינה יהיה כדין הוצאת לשון הרע על תאגיד. משמעות הצעת החוק, שאדם או תאגיד שיפיצו דברי לשון הרע על המדינה או על גופים שלטוניים כצה"ל או משטרת ישראל, ניתן יהיה להגיש נגדו תביעה אזרחית בשם המדינה, או אף להעמידו לדין פלילי, כדין כל אדם המפרסם לשון הרע על אדם או תאגיד.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "לאחרונה התפרסם, שעמותות ישראליות שונות מסרו מידע לוועדות בדיקה של האומות המאוחדות אודות פעילותו של צה"ל במבצע 'עופרת יצוקה', ומידע זה גרם לפגיעה תדמיתית קשה במדינת ישראל, ולגיבוש מסקנות שגורמות לפגיעה קשה במדיניות החוץ של מדינת ישראל, אשר תוצאותיהן ההרסניות טרם התבררו.

"חופש הביטוי הוא 'ציפור נפשה של הדמוקרטיה', אך הוא איננו חופש הביזוי, השיסוי וההסתה. הוא איננו מתיר לאדם לפרסם לשון הרע על אדם אחר, על ציבור או על תאגיד. על רקע זה באות ההצעות", נכתב בדברי ההסבר.

הכתב הצבאי של הערוץ הראשון, יואב לימור אמר בתגובה להצעת החוק כי "תפקידם של אמצעי התקשורת במדינה דמוקרטית ובכלל זה של אילו שמסקרים את הצבא הוא להביא את הדברים לידיעת הציבור, גם אם לעיתים הם פחות נעימים לשומע. למיטב ידיעתי כל אחד מהכתבים הצבאיים שירת בצבא והצבא יקר לו והוא לא פחות ציוני מחבר כנסת כזה או אחר. הניסיונות להשתיק את התקשורת ולהטיל עליה ריסונים הם בכללם מסוכנים לדמוקרטיה".

ממועצת העיתונות נמסר בתגובה כי "המועצה מוטרדת מהמגמה הגוברת של בית המחוקקים להצר צעדיה של העיתונות בתחום שצריך להישאר הנחלה הבלעדית של אתיקה עיתונאית. כל אותם הצעות שעלו בעת האחרונה לא יוכלו להשאיר את ישראל בקטגוריה של מדינות בעלות עיתונות חופשית אמיתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully