וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה רשמי: בשר זה מיותר

עידן סייר

7.7.2009 / 11:23

מי שמעדיף לא לאכול בעלי חיים כבר לא צריך להצטדק. על פי דו"ח של ארגון התזונה המקצועי הגדול בעולם - תזונה צמחית בריאה ומתאימה לכל גיל

רבים מהצמחונים והטבעונים בינינו נתקלים לעיתים קרובות בהתנגחות מצד אוכלי הבשר, על כך שדרך החיים שלהם היא לא בריאה, שהם הורסים לעצמם את הגוף, וטענות נוספות כגון אלה. אמנם העובדות בשטח מדברות בעד עצמן, ובתי החולים לא כורעים תחת העומס של מאות אלפי הצמחונים הגוססים בארץ (בניגוד לחולים במחלות לב וכלי דם, האופייניות לאוכלי בשר), אך כנראה שבעיני אנשים מסויימים, לא נס לחה של הטחת הטיעון הבריאותי בפניהם של אלה שבחרו שלא לאכול בעלי חיים.

למי שמחפש תשובה מוחצת, השבוע פורסם דו"ח של ADA (American Dietetic Association – ארגון התזונה האמריקאי), העוסק כולו בתזונה צמחית. ברוב המקרים אמנם קיימים מחקרים לכאן ולכאן, ועל כל מחקר ניתן למצוא מחקר סותר שאמינותו זהה, ולכן לרוב אין תועלת בחיפוש קדחתני אחר מחקר שיניב את התוצאה אליה אנחנו מקווים מראש. ובכל זאת, הפעם אנחנו יכולים להיות בטוחים שלא מדובר על גורמים בעלי אמינות שנויה במחלוקת, או על מחקרים מוטים על ידי גורמים בעלי אינטרסים – ADA הוא ארגון התזונה המקצועי הגדול בעולם, ועם העמדה שלהם כבר קשה להתווכח.

על פי ADA, תזונה צמחית מאוזנת בריאה ומזינה למבוגרים, לתינוקות, לילדים ולמתבגרים, ויכולה למנוע ולרפא מחלות כרוניות כגון מחלות לב, סרטן, השמנת יתר וסוכרת. הדו"ח, שפורסם בגיליון יולי של ביטאון הארגון, מתאר את העמדה הרשמית של האירגון בנושא תזונות שונות המבוססות על מזון מהצומח, כולל תזונה טבעונית מלאה - ללא מוצרים מהחי בכלל (בשר כולל דגים, מוצרי חלב, וביצים).

מומלץ גם לספורטאים ולאמהות מניקות

"הארגון קובע כי תזונה מתוכננת כראוי המבוססת על מזון מהצומח, כולל תזונה צמחונית או טבעונית גמורה, הינה מספקת מבחינה תזונתית ויכולה גם להעניק יתרונות במניעה וטיפול במחלות מסויימות. תזונה צמחית מאוזנת מתאימה לבני אדם בכל שלבי החיים, כולל הריון, הנקה, ינקות, ילדות והתבגרות, וגם לספורטאים". הדו"ח והמסמכים הנלווים נכתבו בידי פרופסור וינסטון קרייג, מנהל המחלקה לתזונה ובריאות באוניברסיטת אנדרוס במישיגן, ופרופסור ריד מנגלס, יועץ תזונה בקבוצת המידע לצמחונות בבולטימור, מרילנד.

הדו"ח המלא מכיל נושאים חדשים ומידע נוסף אודות מרכיבי המזון לצמחונים, תזונה צמחית במהלך החיים, והתועלת בתזונה צמחית במניעה וטיפול במחלות כרוניות. על פי הדו"ח, "תזונה צמחית מתאימה לבני אדם בכול השלבים במחזור החיים. ישנן הרבה סיבות להתעניינות הגוברת בתזונה מהצומח. מספר הצמחונים בארצות הברית צפוי לעלות בעשור הקרוב".

תזונה צמחית מזוהה לעיתים קרובות עם יתרונות בריאותיים הכוללים רמת כולסטרול נמוכה, רמת לחץ דם נמוכה יותר, וסיכון נמוך ללקות במחלות לב ובסוכרת מסוג 2, על פי ADA. "צמחונים נוטים להיות בעלי מדד מסת גוף (BMI) נמוך יותר, ושיעור נמוך יותר של חולי בסרטן. תזונה מהצומח נוטה להיות עתירה פחות בשומן רווי וכולסטרול ועשירה ברמות גבוהות יותר של סיבים תזונתיים, מגנזיום ואשלגן, ויטמינים שונים, קרוטינואידים ופלוונואידים ופיטו-כימיקלים נוספים. ההבדלים התזונתיים האלה יכולים להסביר כמה מיתרונות הבריאות של האנשים המאמצים תזונה צמחית מגוונת ומאוזנת."

זהו, בריאות היא כבר לא תירוץ לקרניבורים

מקורותיו של הדו"ח נשענים על ניתוח מחקרים ומחקר מספריית האירגון, על מנת להראות שתזונה צמחית מסוגלת להיות מספקת מבחינה תזונתית במהלך כל שלבי החיים. הדו"ח סוקר למשל מקרים של צמחונות וטבעונות במהלך הריון, ומצביע על תוצאות טובות בבריאות האם והתינוק. בנוסף, סקירה נוספת הראתה כי תזונה צמחית מקושרת עם סיכון נמוך למוות ממחלות לב. חלק אחר מהדו"ח, העוסק בתזונה צמחית וסרטן, הורחב באופן משמעותי על מנת לתת פרטים על גורמים מונעי סרטן בתזונה צמחית.

לצד אותו דו"ח, פירסם הADA כתבה המשווה בין סוגים שונים של המבורגרים ונקניקיות צמחיים, העשויים מפטריות, בצל, ירקות, סויה ודגנים, לבין המקבילות הבשריות. על פי הכתבה, המבורגר צמחי מכיל פי שלוש פחות שומן ופי שבע פחות שומן רווי מהמבורגר בשרי, ושלושה ג' וחצי של סיבים תזונתיים, מה שמסווג אותו כמקור טוב לסיבים (שלא נמצאים כלל במזונות מהחי). עם זאת הם נוטים להכיל יותר נתרן, וכמחצית מכמות החלבון שבהמבורגר בשרי – מה שלא בהכרח מוגדר כבעייה, מכיוון שרוב האוכלוסייה המערבית סובלת דווקא מעודף חלבון ולא מחוסר. עם זאת, כשמדובר בנקניקיות המסקנה היא חד משמעית: נקניקיה צמחית מכילה פחות קלוריות, פחות שומן, פחות נתרן ויותר חלבון, ובאופן כללי בריאה הרבה יותר מנקניקיה בשרית, שלמעשה מורכבת ברובה מפסולת תעשייתית.

עם המידע החדש, אם כן, קשה להתווכח. אם עד כה השיקול הבריאותי מנע מכם מלהפסיק לאכול בעלי חיים, אתם יכולים להפסיק ללא חשש; אם אתם כבר טבעונים או צמחונים, תוכלו לשקול לשנן כמה משפטים מתוך הדו"ח, כתשובה הולמת מן המוכן למקרה שתיתקלו באוכל בשר שינזוף בכם על דרך חייכם.

* הכותב הוא פעיל אנונימוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully