וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכות השיבה, עכשיו הסרט

יוני מנדל

16.7.2007 / 16:37

סרט מצויר ראשון מסוגו מתאר את מאורעות 1948 מנקודת מבט של משפחה פלסטינית. "הסרט יחנך את ילדינו לאהבת המולדת"

בצל המצב המסובך ברשות הפלסטינית, והסכסוך בין פתח לחמאס, הודיעה חברת התקשורת הפלסטינית "ג'חאטון" על סיום מיזם ראשון מסוגו: סרט אנימציה העוסק במאורעות 1948 מנקודת מבט פלסטינית, או בערבית - ה"נכבה" (האסון). הסרט, הנושא את השם "סיפורו של מפתח" ('חיכאיית מיפתאח'), הוא באורך של כ-35 דקות ומביא את סיפורה של משפחה פלסטינית בשנים שקדמו להקמת מדינת ישראל, ואת מה שהתחולל בה עם הקמת המדינה.

התסריטאית של הסרט אומייה ג'חא אומרת שאת ההשראה לכתיבת הסרט היא קיבלה מסבתה. "הסרט הזה הוא מקבץ כל הזכרונות שהיא סיפרה לי מהבית ממנו גורשה בשנת 1948" אמרה ג'חא, "היא היתה גרה בכפר אל-מוחרקה (כיום, סמוך לנתיבות - י"מ) והסרט מספר את סיפורו של הכפר, ואת הגבורה שגילו בני הכפר בניסיון להגן עליו". לדבריה, "הסרט מפריך את הטענה כאילו הערבים ברחו מרצונם מהארץ, ומדגיש שהם ברחו בשל פחד אדיר ממה שהאויב עלול לבצע בילדיו, בנשותיו ובזקניו".

"מפתח הוא לא רק חפץ מברזל"

לדברי ג'חא, "היה חשוב לי לספר על מה שהיה כאן לפני 1948 ועל החשיבות של זכות השיבה. עשיתי את זה דרך סרט אנימציה בשביל שיהיה קל יותר וברור יותר להבנה, וכדי שיוכל לחנך את הילדים הפלסטינים לאהבת המולדת".

הגיבור של הסרט נושא את השם 'מיפתאח', שפירושו בעברית - מפתח. ג'חא סיפרה בראיון לאל-ג'זירה, כי חשוב היה לה להשתמש במילה מפתח מפני ש"עבורנו הפלסטינים מפתח הוא לא רק חפץ קטן מברזל. מדובר בסמל ובמורשת. הוא מזכיר לנו את סבינו וסבותינו ששמרו על המפתחות שלהם כשברחו מבתיהם, ואת התפקיד של הנכדים - לשוב ולהגשים את חלום השיבה הביתה של הסבים והסבתות של כולנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully