וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחברתם פירטית ל-HOT? חכו חכו

נופר סיני

28.6.2007 / 6:37

HOT מאיימת על לקוחות ומפעילה עליהם לחץ להתחבר לשידוריה ולא - תתבע אותם לדין, כחלק ממאבקה בחיבורים הפיראטיים

דפיקות חזקות נשמעות על הדלת. השעה: 21:30. בני הבית פותחים את הדלת ולדירה נכנס אדם, שמודיע להם שהם חייבים כסף לחברת תקשורת גדולה, מכיוון שהתחברו אליה באופן פיראטי. לפני שהם מספיקים לענות, מוצגות להם שתי אפשרויות: לשלם סכום חד-פעמי של כמה אלפי שקלים - לפי עדויות המתלוננים, 3,000-1,500 שקל - או להתחבר לחברה ולשלם לה דמי מנוי חודשיים. אחרת, הם צפויים להליך פלילי שיעלה להם הרבה יותר כסף.

לא מדובר כאן בסצנה מתוך סדרת המאפיה "הבורר" של HOT, אלא בסצנה אמיתית לגמרי ש-HOT מארגנת ללקוחותיה - שבהם מנויים לשירותי האינטרנט או הטלפון (אך לא לכבלים) ולקוחות לשעבר. למרבה הצער, הרייטינג של הסצנה הזאת גבוה מדי: תלונות רבות על מקרים דומים הגיעו למערכת TheMarker, אל המועצה לצרכנות ואל ארגון אמון הציבור.

וכל זאת למה? מסתבר כי מי שמחובר רק לטלפון ולאינטרנט וגם מי שהיה מחובר לכבלים בעבר אך התנתק, יכול עדיין להתחבר באופן פיראטי ולא חוקי לטלוויזיה הרב-ערוצית של HOT באמצעות חיבור אנלוגי. אמנם יש מסנן שמונע אפשרות זאת, אך הוא לא תמיד מותקן על ידי HOT ובכל מקרה גם לא קשה לפרקו. וכך חשודים לקוחות אלה באופן אוטומטי כי מימשו את הפוטנציאל הטכני והתחברו באופן פיראטי לשידורי החברה. ייתכן שחלק מן המתלוננים אכן מתחברים לשידורי HOT שלא כחוק, אך רבים שאינם עושים זאת נאלצים בכל זאת להתמודד עם האשמות ולחצי החברה.

השיטה: דפיקות חזקות בשעת ערב

מתלוננים רבים מדווחים על שיטת פעולה דומה - דפיקות חזקות על הדלת בשעת ערב מאוחרת, נציג שנכנס עם האשמות חמורות ולעתים אף נוהג "באיומים ובריונות", כפי שהגדיר זאת אחד המתלוננים. אם מכל סיבה שהיא לא נפתחת הדלת, משאיר הנציג מכתב שדורש ליצור עמו קשר בתוך 48 שעות, ולקינוח - מכתב מעורך דין החוזר בלשון משפטית על עיקרי הדברים.

אורי (שם בדוי), תושב רמת גן, מספר כי "ב-22:30 בלילה נשמעו דפיקות חזקות בדלת. חברה שלי, שהיתה לבד בדירה, החליטה שלא לפתוח. מהעבר השני של הדלת אמר לה בחור כי הוא נציג של HOT וכי אם לא תפתח את הדלת הוא יזמין משטרה. היא המשיכה לסרב לפתוח את הדלת והנציג השאיר מכתב".

במכתב הובהר להם במפורש כי עליהם ליצור קשר בתוך 48 שעות עם הנציג וכך עשו. הנציג הגיע למחרת, בתיאום לדירת הזוג והראה להם כי טכנית הם מסוגלים להתחבר לכבלים באופן פיראטי. אורי הסביר לו כי מעולם לא שקל לעשות דבר כזה. הוא אף הראה לו כי לא התחבר לארון התקשורת של הכבלים והציג בפניו את אנטנת הטלוויזיה שדרכה הם קולטים את ערוצים 1 ו-2 בלבד.

הנציג אמר כי הוא מאמין לו, ובכל זאת לאורי אין ברירה אלא להתחבר לכבלים לתקופת מה, או לשלם סכום כסף חד-פעמי. אורי החליט להגיש תלונה במשטרה על סחיטה. באורח פלא לא שמע מ-HOT יותר. וזוהי רק דוגמה: עוד מתלוננים מספרים סיפורים דומים להפליא.

לא רק דיבורים

חלק מן התלונות מתארות פעולות של נציגי HOT שלא הסתפקו בדיבורים מאיימים. דוד (שם בדוי) ממודיעין, מספר כי לאחר שסירב לפתוח לנציג את הדלת בשעת לילה מאוחרת, איים הנציג כי אם לא יפתח לו את הדלת הוא יחתוך את הכבל המחבר לאנטנת הטלוויזיה. "לתדהמתי גיליתי כי הנציג לא רק איים, אלא באמת חתך את הכבל. פניתי למשטרה ולאמון הציבור ומאז לא שמעתי מ-HOT".

מתלוננת אחרת מספרת: "נציג HOT איים עלי ואמר לי שהוא לא יודע מה הוא יעשה אם לא אפתח לו את הדלת ואף ניסה לפתוח אותה. יום למחרת הגשתי תלונה במשטרה נגדו, על ניסיון פריצה". תגובת HOT למקרה זה, כפי שנתקבלה באמון הציבור: "התהליך המתואר בפנייתה של המתלוננת אינו תואם את רמת השירות שאותה אנו שואפים להעניק".

כל מי שהעז לצאת כנגד הנציג של HOT ואיים בהגשת תלונה למשטרה או בתלונה לארגוני צרכנים הצליח בכך ולא שמע יותר מן החברה. ואולם, יש גם מתלוננים שנכנעו ללחץ שהפעיל עליהם נציג HOT להצטרף כמנויים לטלוויזיה בכבלים. כך קרה לבני זוג, למרות שלדבריהם "עקרונית אנחנו נגד טלוויזיה רב-ערוצית ולא מעוניינים לצפות בשידורי הכבלים והלוויין".

אגב, גם לקוחות שטענו בתוקף כי אינם צופים כלל בטלוויזיה - מפני שהם דתיים או כי אין ברשותם מקלט טלוויזיה - לא היו פטורים מאיומי הנציגים. לדבריהם, הנציגים האשימו אותם בשקר ודרשו כי יצטרפו לחברה או שייפתחו כנגדם הליכים פליליים.

ככל הנראה, החיבור הפיראטי הוא בעיה רווחת, שגורמת נזק כספי רב ל-HOT. ואולם, צרכנים רבים נשבעים כי לא רק שלא התחברו כך לכבלים, אלא כלל לא ידעו על קיומה של אופציה כזאת.

"הפעלת לחץ לכאורה לא חוקי על הצרכן"

מתלונות הצרכנים עולה שנציגי HOT מגייסים לעזרתם את חוק בזק. הם מסבירים לדיירי הבית ההמומים כי חוק בזק מאפשר להם להיכנס ולערוך חיפוש. ואולם, בפועל אין זה כך, כפי שמסבירה עו"ד עינת ברכה, ראש המחלקה המשפטית של אמון הציבור: "לפי החוק אם קיים חשד לעבירה, מותר לגורמים שבית המשפט הסמיך להגיע עם צו שופט.

במועצה לצרכנות מוסיפים כי "אם האמור בפניית הצרכנים נכון, עולה החשש שנציגי החברה מאשימים את הצרכנים בהתחברות פיראטית ללא שתהיה בידם תשתית עובדתית ברורה לכך. בנסיבות אלה קיים חשש כי איום על הצרכנים בהליכים פליליים, אזרחיים, או פנייה למשטרה - לא רק שאינה ראויה אלא עלולה בנסיבות מסויימות להוות פגיעה בשמו הטוב של הצרכן ובכבוד האדם שלו".

עוד מוסיפים במועצה כי אם הצרכנים צודקים ומעולם לא התחברו באופן פיראטי ל-HOT "עולה אף החשש לניצול מצוקת הצרכן, החש מאוים ועלול להתקשר בעסקה עם HOT, שבה כלל אינו חפץ, כתוצאה מהלחץ הלא חוקי מתוך התנהלות שאינה בתום לב".

גם לאמון הציבור עמדה חריפה בעניין: "התנהגות נציגי חברת HOT, כפי שהיא מתוארת על ידי הצרכנים, היא פסולה ובלתי חוקית ובוצעה תוך כדי פגיעה בזכויות היסוד שלהם. במקרים רבים מדובר באזרחים תמימים ושומרי חוק, אשר נציגי החברה טופלים עליהם האשמות שווא ללא כל בסיס, תוך פגיעה בזכויותיהם ובכבודם שלא כדין".

עוד מדגישים באמון הציבור כי "במקרים אחרים, כאשר אכן מדובר בהתחברות פיראטית לכבלים, זהו מעשה פלילי ואסור אשר העונש המקסימלי עליו הוא חצי שנת מאסר. אמון הציבור אינו מגן, כמובן, על מעשים מסוג זה ולחברת HOT עומדת הזכות המלאה לנקוט בכל האמצעים החוקיים כדי למצות את הדין עם צרכנים המתחברים באופן פיראטי. יחד עם זאת, החברה אינה זכאית להשתמש באמצעים לא חוקיים על מנת להגן על זכויותיה ואינה זכאית לנקוט באמצעי שיווק אגרסיוויים וכוחניים".

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "במידה והמעשים המתוארים נכונים, הרי שמדובר במעשים חמורים. המשרד מציע כי המתלוננים יפנו אלינו מיד, כדי שנערוך בירור פרטני לגבי תלונותיהם ונפעל בהתאם לחוק. במקביל, משרד התקשורת הבהיר ל-HOT כי הפעלת לחצים על מנויים, בכל דרך שהיא, להתחבר לשירותיה, היא פסולה ועליה להימנע מכך באופן מיידי. המועצה לשידורי כבלים ולוויין מודעת לבעיה החמורה של התחברות פיראטית לשידורי HOT מצד מנויים לשעבר. יחד עם זאת, על החברה לפעול בדרכים הולמות כדי למגר תופעה זו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מה הבעיה?

מי שמחובר רק לטלפון ולאינטרנט של HOT או שהיה מחובר לכבלים בעבר אך התנתק, יכול עדיין להתחבר לשידורי החברה באופן פיראטי - אלא אם כן התקינה HOT מסנן למניעת אפשרות זאת

שימו לב!

התחברות פיראטית לכבלים - ולא משנה באיזה אמצעי - היא מעשה פלילי, אשר העונש המקסימלי עליו הוא חצי שנת מאסר

תגובת HOT: "אנו נלחמים בעבריינים"

"תופעת החיבור הפיראטי נהפכה למכת מדינה. מדובר בעבריינים שבוחרים לעבור על החוק ולהתחבר באופן בלתי חוקי לרשת הכבלים. התחברות פיראטית היא עבירה פלילית על החוק, שדינה שישה חודשי מאסר. מי שצופה בערוצים נוספים מעבר לערוצים 1 ו-2 מודע לכך שהוא גונב שידור ועובר על החוק.

"החיבור הפיראטי מסכן את דיירי הבתים המתחברים באופן חוקי, מאחר והוא מבוצע באופן רשלני בסמוך לארונות חשמל ותקשורת, וכן פוגע באיכות השידור של הסביבה הקרובה למתחבר הפיראטי ובשירות הניתן לצרכנים השומרים על החוק. למותר לציין את הפגיעה הכלכלית בחברה, נזק הנאמד בעשרות מיליוני שקלים בשנה. להערכת החברה, קיימים בישראל כ-100 אלף בתים שהתחברו באופן לא חוקי ובאחרונה אף חלה עלייה משמעותית בהיקף התופעה בקרב כל שכבות האוכלוסייה - משפחות, סטודנטים, צעירים וגם עבריינים פליליים. בחודשים האחרונים הגישה חברת HOT עשרות תלונות למשטרת ישראל וכתבי האישום בדרך.

"תמוה בעינינו כי העיתון בוחר לעודד עבירה פלילית ומנסה להגן על עבריינים. חברת HOT שולחת סוכני מכירות מטעמה לבתים שידועים כמתחברים פיראטיים, ומציעה להם להתחבר בצורה חוקית, או שיופעלו כנגדם אמצעים משפטיים המקובלים בחוק ומופעלים כנגד עבריינים.

"הפנייה למתחבר פיראטי מתבצעת לאחר בדיקה יסודית מול מערכות החברה ובדיקה פיסית בשטח. לא פעם המתחברים הבלתי חוקיים שמודעים לעבירה לא פותחים את הדלת לסוכני המכירות הלבושים בבגדי החברה, ועל כן סוכני המכירות מגיעים בשעות לא קונבנציונאליות. הרי לא ייתכן כי פעולה אל מול עבריינים תתבצע בשעות הנוחות להם. דווקא צוותי המכירות הפועלים למיגור התופעה נתקלים פעם אחר פעם בגילויי אלימות קשה מצד מפירי החוק. בנובמבר האחרון פנה מנכ"ל HOT, דוד קמיניץ לשר התקשורת ולשר לביטחון פנים בעניין".

"המקרים שהובאו בפנינו הם מקרים ישנים שטופלו בעבר על ידי חברת HOT. החברה התנצלה בפני הלקוחות האלה ודואגת לכך שמקרים כאלו לא יישנו. עם זאת, נמשיך להיאבק ביד קשה ונחושה כנגד המתחברים הפיראטים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully