וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אללה הציל אותי": כל ניסיונות החיסול של מוחמד דף

20.8.2014 / 9:37

הפעם זה הצליח? לפחות 4 פעמים ניסתה ישראל לחסל את מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, עוד לפני התקיפה האחרונה בעזה. על אף שאיבד עין, ידיים ורגליים, הוא חמק ממוות בעור שיניו והמשיך בטרור

צילום: שי מכלוף, יותם רונן, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

האם הפעם זה הצליח? חוסר ודאות רב שורר הבוקר (רביעי) באשר לגורלו של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף. גורם מדיני אישר הבוקר בשיחה עם וואלה! חדשות כי ישראל ניסתה לפגוע בדף כשחיל האוויר תקף אמש בשכונת שייח רדואן בעזה. לפי דיווחים פלסטיניים, בתקיפה נהרגו אשתו של דף, ווידאד בת ה-28, ובנו עלי בן השבעה חודשים. בתקיפה נהרג גבר נוסף שזהותו טרם פורסמה, וייתכן שמדובר בדף עצמו.

מלחמה בדרום - כותרות נוספות:
תגבור כוחות בדרום הרצועה: "נתקוף ללא קשר לירי"
"קטאר איימה לגרש את משעל אם חמאס יסכים להפוגה"
לייב בלוג | רקטות לעבר ישראל ותקיפות ברצועה - דיווח חי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בכיר מבוקשי עזה". מוחמד דף/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין אם דף נהרג, בין אם לא – אין מדובר בפעם הראשונה שישראל מנסה להתנקש בחייו של האיש שעומד בראש גדודי עז א-דין אל-קסאם מאז 2002 ואשר מוגדר "בכיר מבוקשי עזה". דף הצטרף לזרוע הצבאית של חמאס ב-1991, ונחשב לתלמידו של "המהנדס" יחיא עיאש, שישראל התנקשה בחייו ב-1996. באותה שנה, בעקבות סדרת פיגועים שבהם נרצחו עשרות ישראלים בתוך ימים, ירד דף למחתרת וחזר לפעילות טרור כעבור שנתיים.

האפשרות הראשונה לחסל את דף שניתן לומר כי "פוספסה" הייתה ביולי 1998, בשעה שדף ניסה לחצות את ציר פילדלפי מרצועת עזה למצרים. לוחמים מגדוד 50 של חטיבת הנח"ל היו במארב עשרות מטרים מדף, אך הוא הצליח לחמוק מידיהם. שלוש שנים אחר כך, באוגוסט 2001, ניסתה ישראל לחסל את דף ואת סגנו עדנאן אל-ע'ול, אך הניסיון נכשל.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
אחמד יאסין. AP
השתתף בכינוס הצמרת של חמאס ב-2003. שייח אחמד יאסין, שחוסל ב-2004/AP

הפעם הבאה הייתה בספטמבר 2002, אז ירה מסוק אפאצ'י של חיל האוויר שני טילי "הלפייר" לעבר מכוניתו של ראש הזרוע הצבאית בעת שהוא עשה את דרכו מביקור אבלים בשכונת שייח רדואן, אותה שכונה שבה אירעה התקיפה אמש. כעבור כמה שעות התברר כי דף איבד את עינו בניסיון החיסול ואף נפגע בידו, וגם שניים בשומריו נפצעו.

גם פציעה זו לא גרמה לדף לחדול מפעילותו נגד ישראל. כבר בראשית 2003 חזר דף לעסוק בטרור, דבר שהוביל לניסיון החיסול הבא – באוגוסט 2003. חיל האוויר הפציץ אז בית בעזה בעקבות דיווח שהתכנסה בו הצמרת הצבאית של חמאס בעזה, ובכלל זה השייח אחמד יאסין, שחוסל ב-2004, ואיסמעיל הנייה, לימים ראש ממשלת חמאס ברצועת עזה. על אף התקיפה, בכירי חמאס כמעט לא נפגעו.

המכונית שבה נסע מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד ג'עברי, שחוסל בתקיפת צה"ל בנובמבר 2012. רויטרס
המכונית שבה חוסל ב-2012 אחמד ג'עברי, שנטל את המושכות אחרי פציעת דף/רויטרס

כשלוש שנים מאוחר יותר, ביולי 2006, נפצע דף קשות בתקיפת חיל האוויר בבית שבו שהה. הוא אמנם איבד את ידיו ואת רגליו, אולם אחרי שקיבל טיפול רפואי במצרים, שב לרצועת עזה. בתקופה שבה היה "מנוטרל" עקב הפציעה הקשה נטל אחמד ג'עברי את המושכות והפך ל"רמטכ"ל" של חמאס, עד לחיסולו בתחילתו של מבצע "עמוד ענן" בנובמבר 2012.

דף עצמו התייחס לניסיון לפגוע בו בכנס לציון 15 שנה להקמת ארגון הטרור חמאס, ב-2002. "אללה רצה להכעיס את היהודים והציל אותי", אמר אז, "אבל רק מה שאללה רוצה יקרה. אני מבטיח שנמשיך עד לניצחון או עד למותנו כשאהידים, בדרכם של יחיא עיאש, סלאח שחאדה ושייח יאסין".

עשן מיתמר בשמי עזה אחרי תקיפת צה"ל. 9 באוגוסט 2014. AP
"הבסנו את הצבא הציוני". עשן מיתמר בשמי עזה אחרי תקיפת צה"ל/AP

בסוף החודש שעבר, בעיצומו של מבצע "צוק איתן", השמיע דף מסר נדיר בהודעה מוקלטת שפורסמה ברשת הטלוויזיה של חמאס. "הבסנו את הצבא הציוני, הצלחנו לנצח אותו גם במהלך המתקפה הקרקעית", אמר. "אנחנו רואים את המתקפה הברברית של האויב עלינו, הוא הורס את בתינו – וניצחנו אותו", טען. מדובר היה במסר הראשון של דף אחרי יותר משנה וחצי שבה לא נשמע קולו.

לאחרונה אמר בכיר במערכת הביטחון כי יש באפשרותה של ישראל לחסל את בכירי חמאס, אולם בכל פעם ששוקלים זאת, לוקחים בחשבון גם את הסיכון כי עשרות אזרחים בלתי מעורבים ייהרגו בתקיפה. כעת נותר להמתין לדיווחים הבאים בנוגע לדף, שבעקבותיהם יתברר אם ניצל גם הפעם מניסיון חיסול, או שמא ייאלצו בחמאס למצוא מחליף לאחד המוחות הרצחניים ביותר שישראל התמודדה עמם.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully