וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי: "נתניהו ביקש סיוע בהפסקת אש"; בירושלים מכחישים

שר החוץ של ארה"ב הדגיש כי נתניהו "תמך בעקביות בהפסקת אש" בין צה"ל לחמאס ברצועת עזה, והתייחס לביקורת בישראל על התנהלותו: "אני לא העניין. העניין הוא הגנה על ישראל"

צילום: רויטרס, לע"מ, עריכה: מתן חדד

- קרי: "נתניהו תמך בעקביות בהפסקת אש"
- בהתייחסות לביקורת בישראל בנוגע להתנהלותו במהלך המבצע: "אני לא העניין"
- יו"ר ועדת החוץ של הקונגרס מתח ביקורת על מדיניות קרי
- נתניהו: "אנחנו צריכים להיות ערוכים למערכה ממושכת"
- אש"ף: "מוכנים להפסקת אש", חמאס: "הם לא ידברו בשמנו"


"נתניהו תמך בעקביות בהפסקת אש", כל הצהיר אתמול (שלישי) שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, במסיבת עיתונאים משותפת שערך עם מקבילו האוקראיני, פבלו קלימקין, והוסיף: "ראש הממשלה ביקש מאתנו סיוע בהגעה להפסקת אש בלחימה ברצועת עזה".

מבצע "צוק איתן" | היום ה-22: עדכונים שוטפים

עם זאת, גורמים בירושלים הכחישו אמש את דבריו של שר החוץ. מלשכתו של נתניהו נמסר לוואלה! חדשות: "הבקשה עלתה קודם כל מכיוונו של קרי". בלשכה הוסיפו כי נתניהו השיב לקרי בכך שישראל מחויבת קודם כל להשלים את משימת הטיפול במנהרות.

"אני לא העניין. העניין הוא ישראל והגנה עליה", אמר קרי בהתייחסות מרומזת לסערה סביב הדלפת טיוטה של יוזמת הפסקת האש שלו והביקורת הקשה שספג בישראל בעקבות כך. "אף אחד לא יכול להציג עצמו כידיד קרוב יותר של ישראל, או כמסור יותר להגנת מדינת ישראל. במשך 29 שנותיי בסנאט, יש לי רקורד הצבעה של 100% בעד ישראל".

שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי במסיבת עיתונאים. AP
"נתניהו אמר כי יקבל בברכה הפסקת אש שתאפשר לישראל להגן על עצמה נגד המנהרות". קרי, אתמול/AP

שר החוץ האמריקני הוסיף: "יש למצוא דרך להתקדם, כך שיימנע אובדן חיים בקרב חיילי צה"ל ובקרב אזרחים בכל מקום". הוא סיפר כי שוחח אמש עם נתניהו בנוגע לרעיון שהיה לראש הממשלה, והאפשרות של הפסקת אש. "הוא העלה את הנושא, כמו שעשה באופן עקבי", אמר קרי, והדגיש: "נתניהו אמר כי יקבל בברכה הפסקת אש שתאפשר לישראל להגן על עצמה נגד המנהרות".

שלשום מסרה דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, כי בוושינגטון "מאוכזבים" מהדלפת פרטים מתוך הצעתו של קרי להפסקת אש. לדבריה, לא היה מדובר בהצעה אמריקנית רשמית, כי אם ב"טיוטת רעיונות". "זו פשוט לא הדרך בה בעלי ברית ושותפים מתייחסים זה לזה", הצהירה סאקי בתדרוך לכתבים, "אני מקווה שנתמקד בהפסקת אש, לא בהפצה מידע שגוי".

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
תיעוד: פיצוץ של מנהרה שהובילה מעזה לשטח ישראל
חמאס מתנער: "לא הסכמנו להפסקת אש של 24 שעות"
הפלסטינים: יותר מ-100 נהרגו היום ברצועת עזה

סאקי הוסיפה: "הצעד הראשון שאנחנו מנסים לעשות הוא להביא להפסקת אש הומניטרית. אנו מכירים במנהרות כאיום על ישראל. זה מאוד מאתגר לקום בבוקר ולדאוג מפני טרוריסטים שעלולים לחדור למדינה שלך, אך לראייתנו ניתן להתמודד עם האיום בדרך שאינה כוללת את הסלמת הלחימה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בתוך כך, חבר הקונגרס האמריקני, אד רויס, יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים מטעם המפלגה הרפובליקנית, אמר אתמול: "חמאס התחילו את המשבר הנוכחי כשירו רקטות ומרגמות לתוף שטח ישראל, כולל במטרה לפגוע בירושלים ותל אביב, ולגרום לכמה שיותר אבדות. אנו פועלים השבוע להעביר החלטה המגנה את השימוש במגנים אנושיים על ידי חמאס.

"מציק לי שהמערכת התת-קרקעית שהקים חמאס משמשת מקלט לדובר הארגון ובכירים אחרים, בזמן שהם מעודדים אנשים לעלות על גגות", הוסיף רויס, ומתח ביקורת על קרי: "זו הייתה טעות שלא לעבוד עם התכנית שהציגו המצרים להפסקת אש, וכשהוא בחר לעבוד עם קטאר ועם טורקיה, זה פגע במצרים ובישראל".

שלשום הצהיר נתניהו: "אנחנו צריכים להיות ערוכים למערכה ממושכת. אנחנו נמשיך לפעול בתקיפות ובשיקול דעת עד השלמת משימתנו. במסיבת עיתונאים שכינס בבסיס הקריה בתל אביב, הוסיף ראש הממשלה: "לא ייתכן שאזרחי מדינת ישראל יחיו תחת איום מוות של טילים וחדירה ממנהרות מוות, הן מלמעלה והן מלמטה".

טרם התברר אם השיחה עם קרי נערכה לפני או אחרי מסיבת העיתונאים. לדבריו, "החמאס הפר את כל ההצעות להפסקות אש. עומד מולנו אויב אכזר המתאכזר לא רק כלפינו, אלא גם כלפי אזרחיו. הוא מנצל את אזרחיו כדי שיספגו קורבנות תוך כדי שהם משגרים הרג לשטחנו".

נתניהו התייחס ליוזמות הבינלאומיות לסיום המשבר: "הפעולה נגד המנהרות היא צעד ראשון והכרחי בפירוז רצועת עזה. התהליך למניעת ההתחמשות של ארגון טרור ופירוז רצועת עזה חייב להיות חלק מכל פיתרון".

פטריית עשן מעל העיר עזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
עשן מיתמר מעל רצועת עזה, אתמול/AP

כמו כן, שורת שרים שהתראיינו במשדר וואלה! חדשות הביעו שלשום בבוקר את הסתיייגותם מהפסקת מבצע "צוק איתן" בשלב זה. שלושת השרים - עמיר פרץ, לימור לבנת ויאיר שמיר - טענו כולם כי יש להמשיך בלחימה.

"כרגע המבצע מתנהל בתנאים שלנו", אמר השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ. בצל החלטת מועצת הביטחון של האו"ם לקרוא להפסקת אש מידית ללא תנאים מוקדמים, הוסיף פרץ: "צריך להמשיך ללחוץ על חמאס בפעילות קרקעית, מבלי לסמן כיבושי שטח חדשים, אלא להשתמש בשטחים שכבר בידינו". פרץ ציין כי בתור אדם שמעולם לא תמך בראש הממשלה נתניהו, "אני מוכרח לתת לו ציון טוב במערכה הזו".

"הפלסטינים מוכנים להפסקת אש של 24 שעות"

בתוך כך, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, יאסר עבד רבו, הודיע אתמול בצהריים כי בהמשך להצעתו של שליח האו"ם למזרח התיכון רוברט סרי, הפלסטינים מוכנים להפסקת אש של 24 שעות בלחימה ברצועת עזה. לדברי עבד רבו, "ההנהגה הפלסטינית החליטה, יחד עם האחים בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי, לצאת לקהיר עם משלחת מאוחדת, הכוללת את כל הפלגים הפלסטינים".

עם זאת, בחמאס מיהרו להכחיש את הדברים ואמרו שנצירת האש - אם תהיה כזאת - תוחלט על ידם. לפי דיווח בעמוד הטוויטר של "עזה עכשיו" מסר דובר חמאס ברצועה, סאמי אבו זהרי: "לא ידברנו בשמנו. ההתנגדות היא זו שתבטא את עמדותיה ולא יאסר עבד רבו". בהמשך הוסיף: "כשתתקבל אצלנו התחייבות ישראלית עם ערבות בינ"ל לרגיעה המוניטרית, נבחן אותה". בנוסף, חמאס הביע נכונות להגיע להפסקת אש רק אם ישראל תחדל מלתקוף ברצועה.

יירוט בשמי נתיבות. יולי 2014. בן קלמר
יירוט רקטה בשמי נתיבות, אתמול/בן קלמר

כמו כן, משרד הבריאות בעזה דיווח כי יותר ממאה בני אדם נהרגו אתמול בתקיפות צה"ל ברצועת עזה. בכך עלה מספר ההרוגים הפלסטינים במבצע "צוק איתן" ליתר מ-1,200. רשת בי-בי-סי דיווחה כי בין ההרוגים ישנם כמה עובדי או"ם.

כמו כן, משרד הבריאות הוסיף כי כמעט 5,000 בתים ברצועה נהרסו לחלוטין מתחילת המבצע, וכי עשרות אלפי בתים נוספים נפגעו באופן חלקי כתוצאה מההפצצות הכבדות של צה"ל.

במקביל, סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי תחנת הכוח היחידה בעזה הפסיקה לפעול אחרי הפגזה של כוחות צה"ל. זאת, עקב פגיעה במאגר הדלקים בתחנה בההפצצות. בנוסף, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, פלוגות אל-קודס, הודיעה כי במהלך אתמול בלילה נהרג מפקד חטיבת רפיח בארגון, אחמד נג'ם, בהפצצת ביתו באל-שאבורה שבאזור רפיח.

(עדכון ראשון: 19:04)

לורן פביוס וג'ון קרי במסיבת עיתונאים בפריז לייב. רויטרס
קרי ועמיתו הצרפתי לורן פביוס, השבוע בפריז/רויטרס
הפגנה נגד מבצע צוק איתן – ברלין, 25 ביולי 2014. GettyImages
הפגנה נגד מבצע "צוק איתן" בברלין/GettyImages
אזעקה בנתיבות. יולי 2014. בן קלמר
אזרחים תופסים מחסה בעת אזעקה בנתיבות, אתמול/בן קלמר
כבאי פלסטיני בתחנת הכוח בעזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
פיצוץ בתחנת הכוח בעזה, אתמול/רויטרס
חיילים בגבול רצועת עזה 28 ביולי 2014. AP
חיילים בגבול רצועת עזה/AP
כוח צה"ל בגבול הרצועה. רויטרס
כוח צה"ל בגבול הרצועה/רויטרס
חיילים בגבול הרצועה בזמן חדירת מחבלים לנחל עוז 28 ביולי 2014. רויטרס
חיילים בגבול הרצועה בזמן חדירת מחבלים לנחל עוז 28 ביולי 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully