וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שותפות מלאה או גירושין? חמאס ופתח חוזרים לדבר

3.9.2014 / 1:43

משלחת מצרית שהגיעה לביקור ברמאללה תקיים התייעצויות בנוגע לשיקום הרצועה ותדון בצעדים להרגעת הרוחות בין הפלגים. במהלך הדיונים ייאלץ חמאס להחליט אם פניו לשותפות או פרידה

הריסות בבית חאנון בתום מבצע צוק איתן, אוגוסט 2014. AP
10,000 מבתי הרצועה נהרסו כליל. בית חאנון לאחר "צוק איתן"/AP

משלחת של המודיעין המצרי, בראשות הגנרל ואיל ספטה, סגן מפקד המנגנון ותת-אלוף אחמד עבד אל-חאלכ הגיעה אתמול (שלישי) לרמאללה, לביקור שהוגדר "דחוף". המשלחת עתידה לקיים התייעצויות בנוגע לשיקום רצועת עזה במסגרת הפסקת האש, ולדון בצעדים להרגעת הרוחות בין חמאס לפתח. על פי גורם בכיר המשתתף בביקור, הרשות הפלסטינית הקימה וועדה של חברי פתח שתקיים דיאלוג אסטרטגי עם חמאס שבמסגרתו יידרש הארגון להחליט אם פניו לשותפות מלאה או "גירושין".

עוד על המתיחות בין פתח לחמאס בוואלה! חדשות:
"אל תעצבן אותי!": שיחת הזעם של אבו מאזן עם חמאס
הותר לפרסום: נחשפה רשת טרור של חמאס שתכננה להפיל הרשות
בגלל החטיפה: הרשות עוצרת את צעדי הפיוס עם חמאס

יו"ר הלשכה המדינית של החמאס חאלד משעל ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. AP, Getty images, עיבוד תמונה
אבו מאזן וחאלד משעל/עיבוד תמונה, AP, Getty images

מאז כניסתה של הפסקת האש לתוקף, לא התקבלו עדיין שום החלטות ולא ננקטו צעדים הנוגעים לשיקום הרצועה, ש-10,000 מבתיה נהרסו כליל. על פי מקורות פלסטינים בכירים המתיחות בין חמאס ופתח מעכבת את הצעדים שיביאו לשיקום עזה ולשיפור במצבה עקב הלחימה. כמו כן, אין הסכמה בין הרשות הפלסטינית וחמאס על אודות העברת כספי פקידי ממשלת חמאס, 40 אלף במספר, עניין שעמד במוקד המתיחות בין הפלגים אחרי הסכם הפיוס עליו חתמו בחודש אפריל האחרון. בנוסף, טוענים גורמים בעזה, לא חל שום שינוי בהכנסת סחורה לרצועה דרך מעברי הגבול.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
תושבים חוזרים לביתם בבית חאנון אחרי הכרזת הפסקת האש ברצועת עזה – 27 באוגוסט 2014. רויטרס
תושבי עזה חוזרים לבית חאנון/רויטרס

לוואלה! חדשות נודע כי הרשות הפלסטינית עצרה את צעדי הפיוס עם חמאס עם חטיפת הנערים. מלבד אי תשלום המשכורות, נודע כי פתח עצר את ההתייעצויות והמפגשים של הוועדה שבוחנת את שילוב חמאס במוסדות אש"ף והחליט שלא לכנס את הפרלמנט הפלסטיני, שהיה אמור להתקיים שלושה שבועות לאחר החטיפה. חמאס ביקש לכנס את הפרלמנט כדי למנות את ראש ממשלת חמאס לשעבר איסמעיל הנייה לתפקיד יו"ר הפרלמנט, ובכך להפוך אותו ליורש של אבו מאזן אם ייבצר מהאחרון להמשיך לכהן כנשיא.

המתיחות בין הצדדים לא פסקה גם במהלך "צוק איתן". אתר האינטרנט הלבנוני "אל-אחבאר" פרסם ביום ראשון חלקים מפרוטוקול הפגישה הקשה והדרמטית בין יו"ר הרשות הפלסטינית לבין יו"ר הלשכה המדינית של חמאס שנערכה במהלך המבצע בדוחא, בירת קטאר. על פי הפרסום, שבועיים קודם לפגישה נועד ראש השב"כ יורם כהן עם אבו מאזן ברמאללה, ועדכן אותו לגבי סיכול ניסיון ההפיכה שתכנן חמאס ביהודה ושומרון. אבו מאזן, לפי הפרוטוקול, הביע זעם על המהלך של חמאס, ונזף במשעל.

הרס בבית לאהיא בצפון ברצועת עזה אחרי תקיפת צה"ל. 25 באוגוסט 2014. רויטרס
בית לאהיא לאחר תקיפות צה"ל בחודש שעבר/רויטרס

הפגישה בדוחא נערכה ב-21 באוגוסט, בזמן שהמאמצים להשיג הפסקת אש בין ישראל לחמאס חווים קשיים משמעותיים. פרט לאבו מאזן ומשעל היו נוכחים שם גם אמיר קטאר, תמים בן חאמד א-ת'אני, שר החוץ שלו, בכירי הפתח סאיב עריקאת ועזאם אל-אחמד וכן סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק. "אינני רוצה לשוב לעבר", אמר אבו מאזן למשעל. "הסברתי לאמיר את כל שקרה מאז 2006, את המוקשים שהנחתם לי, שניסיתם לבצע הפיכה. הסכמנו על ממשלת אחדות ועל בחירות - וייתכן שזה לא יקרה כי אתם מבריחים נשק, חומרי נפץ וכספים לגדה - וזאת לא כדי להילחם בישראל, אלא כדי לבצע הפיכה ברשות".

בנוסף האשים אבו מאזן את חמאס בשיתוף פעולה עם בכיר הרשות לשעבר מוחמד דחלאן, ובכך שהם מקבלים דרכו מימון מהאמירויות. דחלאן סומן בעבר לרשת את אבו מאזן, אבל בשנים האחרונות השניים הסתכסכו ודחלאן ברח לאיחוד האמירויות.

"ב'עמוד ענן' עשיתם מה שאתם רוצים"

בנוגע למבצע "צוק איתן" ולממשלת האחדות אמר אבו מאזן כי המצב השתנה, והוסיף שלא יאפשר לחמאס להתנהג כאילו הוא הגורם הפלסטיני היחיד בשטח. "ב'עמוד ענן' עשיתם מה שאתם רוצים, ואנחנו (אנשי הרשות הפלסטינית) לא היינו נוכחים. כעת אנו עובדים אתכם, ולא ניתן לשאת את המצב הנוכחי".

בהתייחסו לתהליך המדיני פירט אבו מאזן את תכניתו החד-צדדית להקמת מדינה פלסטינית וזאת בצל המו"מ התקוע והמשך הנוכחות הישראלית בשטחי הגדה. "אחרי 20 שנים של מו"מ כושל, ישראל וארה"ב לא הביאו לנו דבר והכיבוש נמשך. אנחנו מציבים אסטרטגיה מדינית כזו: ישראל וארה"ב יסכימו בכתב למדינה פלסטינית בגבולות 67' שבירתה ירושלים המזרחית ובגבולות זמניים מוגדרים. נתחיל מיד בשרטוט הגבול בתוך תקופה שתיקבע מראש, ולאחר מכן נדון בסוגיות של הסכם הקבע".

אם ישראל וארה"ב לא יסכימו להצעה, איים אבו מאזן, הוא יעצור את התיאום הביטחוני ואת שיתוף הפעולה עם ישראל, יפרק את הרשות הפלסטינית וימסור את השליטה לנתניהו. "כך, ישראל תקבל על עצמה אחריות כמדינה כובשת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully