וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל מסתייגים מהיוזמה האירופית לסיום הלחימה בעזה

22.8.2014 / 0:45

בריטניה וצרפת מגבשות החלטה באו"ם, שתכלול את הסרת המצור והעברת השליטה ברצועה לידי הרשות. בירושלים לא נלהבים, בשל התנאי לחידוש המו"מ עם הפלסטינים על בסיס קווי 67'. עמדת חמאס אינה ברורה

צילום: רויטרס, שי מכלוף, קובי אליהו, יותם רונן, ניב אהרונסון, לע"מ; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

המדינות החשובות באירופה מגבשות החלטה במועצת הביטחון של האו"ם לסיום הלחימה ברצועת עזה - כך אמר אמש (חמישי) דיפלומט אירופי בכיר לוואלה! חדשות. את המהלך מובילות צרפת ובריטניה, והוא זוכה לתמיכתן של מדינות נוספות. במרכז ההחלטה שהאירופים מקדמים ניצבות כמה סוגיות מרכזיות, בהן הסרת המצור על עזה, העברת השליטה בעזה לידי הרשות הפלסטינית וחידוש המשא ומתן הישראלי-פלסטיני על בסיס גבולות 1967.

לדברי הדיפלומט הבכיר, המהלך האירופי מתוכנן כבר כמה ימים, מאז שהתברר שהשיחות בין ישראל לבין הפלסטינים בקהיר נתקלות בקשיים. באמצע השבוע, לאחר שהמגעים קרסו באופן סופי, גיבשו המעצמות מסמך טיוטה, שפרטיו פורסמו לראשונה ב"הארץ". על פיה, שני הצדדים יחדלו מהלחימה, יוגדרו סידורי ביטחון מפורטים בעזה והמצור עליה יוסר, בד בבד עם יצירת מנגנוני פיקוח שימנעו מחמאס להתחמש מחדש.

מלחמה בדרום || סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
מנציחים ולא מוותרים: משפחת מט עלתה לקבר ללא מצבה
בכירי חמאס הפרו את "קוד המבוקשים" ושילמו על כך במזומן | פרשנות
"איש בחמאס לא חסין": צפו באלוף מתראיין בערבית

עשן מיתמר בשמי עזה אחרי תקיפות צה"ל. 20 באוגוסט 2014. רויטרס
לפי התכנית, יווצרו מנגנוני פיקוח שימנעו מחמאס להתחמש מחדש. עשן מיתמר בשמי עזה לאחר הפצצה של צה"ל/רויטרס

בירושלים לא ממהרים בינתיים לאמץ את היוזמה האירופית, בין השאר מכיוון שהיא כוללת קריאה מפורשת לחדש את המשא ומתן על בסיס גבולות 1967. גורם מדיני ישראלי הדגיש אמש כי בישראל לא פוסלים על הסף חידוש של שיחות הסדרה בקהיר, אך מצפים שחמאס ינצור לחלוטין את האש. אם השיחות בבירה המצרית אכן יתחדשו, מדינות אירופה יעכבו את המהלך באו"ם כדי לתת לערוץ המצרי למצות את עצמו.

לעומת זאת, אם הירי יימשך בימים הקרובים והצדדים לא ישובו למצרים, המהלך האירופי צפוי להתקדם ולהעמיד בדילמה קשה לא רק את ישראל, אלא גם את ארצות הברית. מצד אחד, האמריקנים התעקשו במשך שנים לא לכפות על ישראל תנאים למשא ומתן דרך מועצת הביטחון של האו"ם. מצד שני, התייחסות לגבולות 1967 כבסיס למשא ומתן מופיעה ב"מסמך המסגרת" להסכם ישראלי-פלסטיני שוושינגטון גיבשה בתחילת השנה.


מלחמה בדרום | עדכונים שוטפים

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב. 2 באוגוסט 2014. AP
בירושלים לא ממהרים לאמץ את היוזמה האירופית, בינתיים. נתניהו/AP

ההצעה האירופית מהווה המשך ישיר להודעת שרי החוץ של האיחוד האירופי מן החודש שעבר שקראה להפסיק את הלחימה בעזה ולפרק את ארגוני הטרור ברצועה מנשקם - אך במקביל הציבה תנאים ברורים להסכם שלום ישראלי-פלסטיני, כולל חזרה לגבולות 1967 וחלוקת ירושלים. בישראל הביעו בעת פרסום ההודעה שביעות רצון בסוגיית הפירוז, והתעלמו מהתנאים של אירופה להסכם ארוך-טווח.

"מבחינת אירופה, אי אפשר לנתק את סוגיית עזה מהסוגיה הפלסטינית כולה"

הדיפלומט הבכיר ששוחח עם וואלה! חדשות אמש הבהיר כי "מבחינת אירופה, אי אפשר לנתק את סוגיית עזה מהסוגיה הפלסטינית כולה. רק פתרון מדיני בר-קיימא יוביל לשקט ארוך טווח עבור שני העמים". הוא הוסיף כי צרפת הפעילה לחץ על ארצות הברית בערוצים דיפלומטיים לפרסם את עקרונות "מסמך המסגרת" של שר החוץ קרי לאחר קריסת המשא ומתן הישראלי-פלסטיני ולהפוך אותם לתכנית של הקהילה הבינלאומית כולה לפתרון הסכסוך.

בעוד בישראל גורמים בכירים נחשפו לתוכן ההצעה האירופית והביעו הסתייגות, הרי שעמדת חמאס כלפי ההצעה כלל לא ידועה. לא ברור אם טורקיה וקטאר, שתי המדינות שיש להן ההשפעה המשמעותית ביותר על הארגון, ילחצו עליו לקבל הצעה ברוח זו, שמחזירה לפחות מבחינה הצהרתית את השליטה בעזה לידי הרשות הפלסטינית ומגבילה את יכולתו להתחמש מחדש לצד הבטחת הקלות במצור על הרצועה.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully