וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הישג היסטורי לפלסטינים": פיוס, אחדות ובחירות

23.4.2014 / 16:29

אחרי 7 שנים של סכסוך, הודיעו נציגי חמאס ופתח על הקמת ממשלת אחדות תוך 5 שבועות והליכה לבחירות עד סוף השנה. "עבדנו כאיש אחד, וכולם היו מודעים לגודל הרגע", אמר הניה

רויטרס

הושג פיוס פלסטיני: בכירי חמאס ופתח חתמו היום (רביעי) על הסכם עקרונות בין התנועות שמשמעותו הקמת ממשלת אחדות לאומית תוך חמישה שבועות. במסיבת עיתונאים שנערכה בעזה במעמד ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הניה, האחראי מטעם פתח על הפיוס, עזאם אל אחמד, ובכיר הרשות מוסטפא ברגותי - הודיעו הצדדים על סוף הסכסוך - שבע שנים אחרי הפילוג שנבע מההשתלטות של חמאס על רצועת עזה ב-2007. עוד הוסכם על קיום בחירות כלליות בגדה ובעזה בסוף השנה.

"מדובר בבשורה טובה לעם הפלסטיני, ומשמעה סיום שנים של פילוג", אמר בהתרגשות הניה. "במהלך הדיונים, שתי המשלחות עבדו כאיש אחד, וכולם היו מודעים לגודל הרגע. אני מברך את ההנהגה הפלסטינית על ההישג הזה".

לדברי הניה, יו"ר הרשות אבו מאזן ויו"ר הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל אישרו את ההסכם ובירכו עליו. "מדובר בכבוד עצום שההודעה הזו מגיעה מביתי", אמר הניה. "מדובר באבן דרך היסטורית לעם הפלסטיני: סיום הפילוג וביצוע הסכם הפיוס הלאומי. כולם לקחו על עצמם את החובה הזו לסיים את הסכסוך, ולעבוד נגד מעשי הכיבוש כדי להביא להקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים".

הוא הקדיש חלק מדבריו כדי לבקר את ישראל והלין על "מה שהיהודים עושים בירושלים", על ההתנחלויות ועל "משטר הכיבוש שפוגע ולא עומד בהסכמים והאמנות הבינלאומיות".

מסיבת עיתונאים של פתח וחמאס, עזה, אפריל 2014. רויטרס
סוף לפילוג. נציגי חמאס ופתח לוחצים ידיים, היום/רויטרס

בהמשך פירט הניה את תוכן ההסכם ועבר על סעיפיו:
1. אישור כל ההסכמים הקודמים, בהם קהיר ודוחא, ופעולה לביצועם.
2. אבו מאזן יתחיל בדיונים להקמת ממשלת האחדות באופן מיידי, ויצהיר עליה תוך חמישה שבועות.
3. קיום בחירות למועצה המחוקקת, המועצה הלאומית והנשיאות, תוך שישה חודשים מהרכבת הממשלה.
4. הקמת ועדה לפיתוח ולדיון על עתיד אש"ף תוך חמישה שבועות, אשר תמשיך בדיוניה לאחר מכן.
5. המשך דיוני המועצה לפיוס כדי להביא לביצוע הסכמי דוחא וקהיר.
6. כינון ועדת החירויות.
7. ביצוע מה שהוסכם בנוגע למועצה המחוקקת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסכם הפיוס שנחתם היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחריו נאם נציג הפתח למושא ומתן על הפיוס אל אחמד, שהודה להניה על "עזרתו ונחישותו" במהלך שתי הפגישות האחרונות, שהביאו לגיבוש ההסכם. "הפיוס הושג ברוח האחריות על העם הפלסטיני. ההישג הזה ייכנס בנפשותיהם של כל הפלסטינים וישפיע על דעת הקהל של העם הפלסטיני", הוסיף. "מעתה אנחנו שוכחים את כל מה שקרה עד עכשיו". לטענתו, אבו מאזן ייקח על עצמו את האחריות להנהיג את הפלסטינים בזמן כינון ממשלת המעבר, וזאת בהסכמת חמאס.

גם נציג הפתח מצא מקום להטיח ביקורת בישראל במעמד הצגת ההסכם. "ישראל לא הביאה מפה ולא הציגה דבר חדש בסוגיית הגבולות. שש הפגישות האחרונות נסובו סביב סוגיית המשך השיחות בלבד. נתניהו לא רוצה שלום, ולא רוצה להשיג שלום", האשים. לדבריו, מאז חודש נובמבר לא הייתה כלל התקדמות במשא ומתן עם ישראל.

בתשובה לשאלה של אחד העיתונאים בנוגע לכיבוד ההסכם על ידי ישראל אמר סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס מוסא אבו-מרזוק: "אני בטוח שההסכם הזה יבוצע, למרות כל הקשיים ולמרות כל סנקציה שתוטל עלינו. הפילוג פגע בעם הפלסטיני במשך שנים, וכעת נעשה הכול כדי לתקן זאת".

בסוכנות הידיעות הפלסטינית מען דווח כי הסבב הראשון של שיחות הפיוס הסתיים הבוקר. חבר הלשכה המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, אישר כי הייתה התקדמות ניכרת בסבב זה. הוא ציין כי האווירה בשיחות הייתה חיובית מאוד, וכי במהלך היום דנו בסוגיות נוספות.

מוקדם יותר ערכו נציגים משתי התנועות פגישה בביתו של ראש ממשלת חמאס הניה. מקורות פלסטיניים אמרו לוואלה! חדשות כי במהלך השיחות בין חמאס לפתח ניכר היה כי בכירי חמאס מפגינים רצינות וכוונות אמיתות להגיע לפיוס. לדברי המקורות, כמה מראשי הזרוע המדינית של חמאס – בהם הניה, ראש הלשכה המדינית משעל ואפילו הדובר מחמוד א-זהאר שהתנגד במשך שנים לפיוס עם פתח – היו מעוניינים להגיע לאחדות. מולם ניצבים אנשי הזרוע הצבאית של הארגון, עז א-דין אל-קסאם, וכן שר הפנים של ממשלת חמאס, פתחי חמאד.

עוד בוואלה! חדשות:
פגישה בת 5 שעות: "יש התקדמות בשיחות, אלה ימים מכריעים"
ארה"ב תעביר למצרים מסוקי קרב: "משמעותי לישראל"
חשד: אם מלונדון רצחה את שלושת ילדיה הקטנים

עמר ויקסלבאום השתתף בהכנת הידיעה

עדכון ראשון: 9:57

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully