וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הופך חיזבאללה נערים בני 18 ללוחמים בסוריה

סוכנות הידיעות הצרפתית פרסמה תחקיר שחושף את הליך גיוסם והכשרתם של לוחמי הארגון השיעי בלבנון לקראת הלחימה לצד כוחות אסד. ומדוע הקרבות מול ישראל היו קלים יותר?

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

גיוס מוקדם, אימוני נשק בלבנון וקורס באיראן: תחקיר של סוכנות הידיעות הצרפתית חושף את תהליך המיון וההכשרה של פעילי חיזבאללה שלוחמים לצד כוחות משטר אסד נגד המורדים בסוריה. לוחמים של הארגון השיעי בלבנון ששוחחו עם סוכנות הידיעות סיפרו כי כיום נמצאים על אדמת סוריה כ-5,000 לוחמים בשליחותו של המזכ"ל חסן נסראללה. אלפים נוספים ממתינים להיכנס למלחמה.

מורדים סורים במחוז חאמת. מרץ 2014. רויטרס
"בסוריה האויבים רבים". מורדים סורים במחוז חאמת בחודש שעבר/רויטרס

עוד כותרות מהעולם:
"גם כשהספינה שקעה אמרו לנו לשבת, מי שנשאר נלכד"
סימני עריקה באוקראינה? "חיילים התפרקו מנשקם"
אחרי 43 שנה: פוענחה היעלמות שתי נערות בארה"ב

על פי התחקיר, למשימה מגויסים לוחמים מגיל 18, לא לפני שנבדקת אמונם הדתית. בשלב הראשון, הם עוברים הכשרה שנמשכת בין 40 ימים לשלושה חודשים בלבנון. ההכשרה בבקעה מתרכזת, לדברי הלוחמים, בשימוש בנשק קל. בתום ההכשרה מועברים הלוחמים לאיראן, שם הם מוכשרים להשתמש בנשק כבד במשך חודשיים – ואז נשלחים לסוריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מזכל חיזבאללה חסן נסראללה נואם בפני תומכיו. ביירות, נובמבר 2013. רויטרס
5,000 לוחמים בשליחותו. נסראללה/רויטרס

הלוחמים הסבירו כי הקרבות במלחמת לבנון השנייה והלחימה מול המורדים שונה לחלוטין. "כשנלחמתי מול ישראל ב-2006, היה ברור מיהו האויב", אמר אבו עלי, לוחם בשנות ה-40 לחייו. "בסוריה יש אויבים רבים – דאעש (המדינה האיסלאמית בעיראק וסוריה), ג'בהת א-נוסרה והצבא הסורי החופשי". הוא הוסיף: "אנחנו מכירים את האדמה שלנו היטב ושולטים בה בקלות, אבל בסוריה השטח אינו מוכר לנו ויש גיוון: מדבר, הרים, עמקים".

"לחיילים הסורים אין ניסיון"

כחלק מהמעורבות בלחימה בסוריה, התחקיר מגלה שחיזבאללה מאמן גם את כוחות הצבא הסורי שלדברי הלוחמים, חייליו אינם מיומנים מספיק. אבו חוסיין, לוחם חיזבאללה, תיאר כיצד לא פעם יורה צבא סוריה אש בשוגג לעבר בעלי בריתו הלבנוניים. "אין להם ניסיון בלוחמה בשטח בנוי או איך להתמודד עם כוח גרילה, אז אנחנו מובילים את הקרבות ואימנו אותם כיצד לנהל את עצמם ולהשתמש בכלי נשק מסוימים".

טנק של צבא אסד בכניסה לעיר חלב. פברואר 2014. רויטרס
טנק של צבא אסד בכניסה לחלב, פברואר 2014/רויטרס

מאז החלה מלחמת האזרחים בסוריה לפני יותר משלוש שנים, סופר רבות על מעורבות חיזבאללה בה. בחודש שעבר דיווח העיתון "דיילי סטאר" הרואה אור בלבנון כי חיזבאללה ספג אבדות רבות בתקופה האחרונה במהלך הלחימה בסוריה, והארגון נחל מפלה קשה במיוחד בשל המערכה על העיר יברוד. לפי הדיווח, מניין הנספים מקרב לוחמי הארגון השיעי זינק באופן משמעותי בהשוואה לחודשים הקודמים.

כך הפכה סוריה למגרש המשחקים של חיזבאללה

מקור המקורב לחיזבאללה אמר לעיתון כי לפחות 500 לוחמי הארגון השיעי נהרגו מאז שחיזבאללה הצטרף למלחמת האזרחים במדינה השכנה.

אנשי ארגון "המדינה האיסלאמית של עיראק וסוריה" - ISIS - החוסה תחת אל-קאעדה – בעיר תל-אביד סמוך לגבול עם סוריה. ינואר 2014. רויטרס
לוחמי דאעש בסוריה, בתחילת השנה/רויטרס

על פי הערכות שונות, הלחימה בסוריה גבתה עד כה את חייהם של יותר מ-300 לוחמי חיזבאללה. ה"דיילי סטאר" ציטט הודעות שפורסמו בפייסבוק הקשורות לכמה מאנשי הארגון שמצאו את מותם: אדם בשם מוחמד בקר ג'אבל כתב לאמו כי "המשאלה שלי היא שתחבקי אותי במהלך רגעי חיי האחרונים, ומה שמעודד אותי עוד יותר הוא שתחבקי אותי כשאהיה עטוף בתכריכים". אחת התגובות להודעה הייתה של אישה, שכתבה: "שאלוהים יעזור ללבבות האמהות, המאבדות מלאכים שנולדו לחיות חיי נצח".

(עדכון ראשון: 20:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully