וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרב עמאר מחק שנים של התקדמות בגיורים"

מוטי לוי

18.11.2010 / 6:00

משרד החוץ האמריקאי פירסם את דו"ח המצב השנתי על חופש הדת בעולם, וציין בו את שמו של הרב הראשי לישראל כמי שמגביל אותה. הדו"ח מבקר את המונופול שיש לזרם האורתודוכסי ביהדות בישראל

יגור מזור

(צילום: יגור מזור, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות אבי באברמוביץ')

משרד החוץ האמריקאי פירסם הלילה (חמישי) את דו"ח המצב השנתי על חופש הדת בעולם. בין השמות היחידים המוזכרים בדו"ח, ניתן למצוא את הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, בעקבות תלונות על כך ש"מחק שנים של התקדמות בתחום ההקלות בגיורים בהרחבת מושג היהדות" וכמי שביסס את השליטה הרבנית במעמד האישי בישראל.

מדי שנה מפרסם משרד החוץ האמריקאי את הדו"ח על מצב חופש הדת ברחבי העולם. הדו"ח מבוסס על עבודתו של המשרד הבינלאומי לחופש הדת ועל עבודתן של נציגויות ארצות הברית ברחבי העולם בסיוע ארגונים ממשלתיים ולא ממשלתיים מקומיים. בחלק העוסק בישראל מתחיל הדו"ח בצורה חיובית ומתייחס לממשלת ישראל כמי ש"מכבדת בכללות" את חופש הדת, הגדרה הנחשבת לציון הגבוה ביותר בדו"ח ביחס לחופש הדת.

עם זאת, מבקר הדו"ח את המונופול שיש לזרם האורתודוכסי ביהדות, בכלל זה החרדי והדתי לאומי, על המעמד האישי בישראל. בהקשר זה חושף הדו"ח כי כ-360 אלף עולים מברית המועצות לא יכולים להינשא, להתגרש או להיקבר בישראל בגלל שהרבנות הראשית לא מכירה בהם כיהודים. כמו כן, מעמדם האישי של כ-40 אלף איש שעברו גיור במסגרת בתי הדין הממלכתיים המיוחדים לגיור מוטל בספק בעקבות פסיקתו משנת 2008 של בית הדין הרבני הגדול המבטלת את גיוריהם.

בנושא זה מוזכר גם שמו של הרב הראשי לישראל, שלמה עמאר. ראוי לציין כי הרב עמאר הוא בין היחידים שמוזכרים בדו"ח בשמם, המזכיר בעיקר נתונים, דיווחים, וסטטיסטיקות שונות. הדו"ח מקדים רקע קצר בנושא, ומתאר כי "הרב הראשי הספרדי שלמה עמאר, העומד בראש בית הדין הגדול, עומד גם בראש הרשות החדשה לגיורים שהוקמה בשנת 2008". על כך מוסיף הדו"ח כי "התקבלו תלונות כי מינויו של הרב עמאר לעמוד בראש הרשות לגיורים מחק שנים של התקדמות לקראת הרחבת ההגדרה הרשמית של יהדות וחיזק את אחיזת הרבנות בנושאים של מעמד אישי".

"ממשלת ישראל מכבדת בכלליות את חופש הדת"

הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת בישראל, אשר כמה מסקריה בדבר יחסי דת ומדינה מצוטטים אף הם בדו"ח האמריקאי, מסר בתגובה לנאמר בדו"ח כי "מוטב שמנהיגי המפלגות הציוניות יבינו את הצורך הדחוף להקים ממשלה אזרחית, אשר תפעל לקידום ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות ורצונו של רוב הציבור".

נושא מעניין נוסף שמוזכר בדו"ח הוא הדרך בה אזרחים מוסלמים בישראל מקיימים את מצוות החאג', העלייה לרגל השנתית לעיר מכה. זאת, למרות העובדה שמדינת ישראל לא מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ערב הסעודית. לפי הדו"ח, אזרחים מוסלמים עושים את דרכם למכה דרך מדינות אחרות, בדרך כלל ירדן, שם הם משיגים את המסמכים הרלוונטיים המתירים להם להגיע למכה. הדו"ח מציין כי מדינת ישראל מגבילה את הנסיעה למדינות עוינות, ובכלל זה גם ערב הסעודית, עם זאת, מציין הדו"ח, כי ההגבלות מבוססות על הדאגה לביטחון הנוסעים ולא קשורות לגורמים אתניים או דתיים.

לפניות למוטי לוי: moti.levi@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully