וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערת נטיפים בת מיליון שנים התגלתה ליד צופים

יהושע בריינר

7.7.2013 / 12:30

במהלך עבודות להזזת גדר ההפרדה ליד ההתנחלות הסמוכה לקלקיליה התגלתה המערה ובה נטיפים באורך כמה עשרות סנטימטרים. כתוצאה מכך, הופסקו לעת עתה העבודות באזור

העבודות לבניית גדר ההפרדה חשפו מערת נטיפים נדירה: עובדים של משרד הביטחון שעסקו בעבודות תשתית להזזת הגדר באזור ההתנחלות צופים הסמוכה לקלקיליה גילו להפתעתם מערת נטיפים נדירה הכוללת מספר חללים. המערה, שהתגלתה במקרה, הקפיצה את אנשי משרד הביטחון שהפסיקו באופן מידי את העבודות במקום מחשש להריסת הממצאים הנדירים. הם הזעיקו למקום אנשי מקצוע שבחנו את הנטיפים, והעריכו את גילם בכמיליון שנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נטיפים של באורך כמה עשרות סנטימטרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

כעת, לא ברור מה יעלה בגורל העבודות במקום, שמבוצעות בעקבות החלטת בג"ץ להזיז את תוואי הגדר לכיוון מערב. עם גילוי החלל, עלה חשש כי המערות ישמשו למעבר של פלסטינים מתחת לאדמה לשטח ישראל, כך שכל הסוגיה נבחנת כעת מחדש. המערה, שעומקה וגודלה עדיין לא ברור, הסעירה את תושבי צופים שהפכו בן רגע לאטרקציה.

"פתאום במהלך העבודות גילו חור וכשנכנסנו פנימה גילינו אוצר טבע מדהים", מספרת עירית לדרברג, דוברת היישוב. "אנחנו עדיין לא יודעים מה גודלה של המערה כי היא מורכבת מחדרים רבים, אבל הנטיפים שהתגלו מרהיבים ביופיים. זהו אוצר של ממש עבור המדינה וגם עבור היישוב שלנו כי ממש בסמוך ישנם גם ממצאים ארכיאולוגיים. לא ברור לנו עדיין מה היקף הממצא הזה, אבל לנו זה סיפור גדול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נוצרה לפני מיליון שנים, מערת הנטיפים ליד צופים/מערכת וואלה!, צילום מסך

במערה נמצאו עד כה נטיפים של כמה עשרות סנטימטרים, אולם בימים הקרובים צפויים להגיע למקום חוקרים נוספים שיבחנו את הממצאים.

ההחלטה להזיז את גדר ההפרדה במקום התקבלה בעקבות עתירה של תושבים פלסטינים תושבי הכפר ג'יוס הסמוך וארגוני שמאל, שטענו כי מטרת התוואי הקודם הייתה לספח את צופים אל שטח ישראל כך שתימצא ממערב לגדר, ובמקביל לאפשר ליישוב להתרחב בעתיד. העתירה התקבלה ובעקבות כך החלו בחודשים האחרונים עבודות להזזתה, שבגללן, או בזכותן, התגלה הממצא המרהיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully